Overslaan en naar de inhoud gaan

Virussen en phishing rukken op in derde kwartaal 2007

MessageLabs , leverancier van webbeveiligingsoplossingen, signaleert dat in het derde kwartaal van 2007 de virus- en phishingaanvallen aanzienlijk zijn toegenomen. Er zijn het afgelopen kwartaal pieken behaald die sinds begin 2006 niet meer werden opgetekend. De onderzoekers stellen daarbij een tweede golf van e-mailaanvallen vast op het C-niveau – CEO’s, CFO’s etcetera – en senior management binnen bedrijven.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Deze tweede aanvalsgolf is nog verfijnder en doeltreffender dan de eerste in juni.
Met één virusbedreiging per 48 mails lijken cybercriminelen nu af te stappen van de meer evidente attachmentmethode en maken ze gretig gebruik van links naar vernietigende websites die gebruikmaken van malwarecode. Deze techniek – die het voorbije kwartaal zo’n 15 procent in populariteit is toegenomen – maakt het mogelijk om aanvallen te lanceren op basis van ‘social engineering’, zoals e-postcards.
Parallel met de nieuwe toename in het aantal virusaanvallen, bereikte ook de phishingdreiging de voorbije maand een exponentiële piek met één phishingaanval per 87 mails. Nu phishingkits makkelijker beschikbaar zijn en agressieve phishingtechnieken, zoals ‘rock phishing’ in de lift zitten, neemt het aantal en de ernst van deze aanvallen dramatische vormen aan. ‘Rock phishing’ maakt gebruik van een phishingkit waarmee één aangetaste computer in een botnet meerdere phishingsites tegelijk kan hosten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in