WRR: Meer geld voor computers in onderwijs
De WRR beveelt de regering geen radicale koerswijziging aan, maar ziet wel enkele knelpunten. Volgens de raad moet er meer worden geïnvesteerd in het aantrekkelijker maken van een loopbaan in het wetenschappelijk onderzoek. Verder hebben leerkrachten betere bijscholing nodig om informatie- en communicatietechnologie (ICT) daadwerkelijk in het onderwijs te gebruiken. Ook adviseert de raad een hogere beloning in het onderwijs en in de wetenschap. Het adviesorgaan vindt bovendien dat er meer geld nodig is voor goede software en innovatieve leermethoden. "ICT invoeren is mooi, maar als er onvoldoende leerkrachten beschikbaar zijn op alle onderwijsniveaus, dan wordt niet voldaan aan de eisen die de kennissamenleving stelt'', aldus Cees Schuyt van de WRR. Schuyt pleit bovendien voor wijzigingen in het mededingingsbeleid. "ICT neigt naar natuurlijke monopolies. De overheid moet aan de ene kant innovatie stimuleren en aan de andere kant monopolievorming voorkomen. Toetreding van nieuwe partijen moet worden afgedwongen, om het zogenaamde 'Microsoft-probleem' te voorkomen. Wij bevelen dan ook aan scherpere fusieregels die in de Verenigde Staten gelden hier over te nemen." (anp)