Xoip-diensten niet langer gratis
Xoip ziet zich genoodzaakt tot deze impopulaire maatregel, omdat de dienst minder succes heeft dan verwacht. Xoip ging uit van een miljoen gebruikers maar wist er in twee jaar tijd niet meer dan 170 duizend te registreren. Over belangstelling had het bedrijf overigens niet te klagen. Het aantal benodigde telefoonnummers kon echter niet door KPN worden geleverd. Daarmee viel het bedrijfsmodel in het water. Dat model was gebouwd op advertentie-inkomsten en de zogenaamde kickback-vergoeding, een betaling van de telecomaanbieder voor het gegenereerde verkeer. Xoip verkeert inmiddels in financiële problemen. Onder meer Roel Pieper droeg bij aan de 7 miljoen gulden die investeerders staken in het internet-bedrijf. Met de betaalde diensten hoopt het bedrijf er weer bovenop te komen. Maar de directie betwijfelt of meer dan de helft van het huidige klantenbestand wil betalen voor de diensten. Uitbreiding van de dienstverlening naar China gaat voorlopig in de ijskast omdat de benodigde handelsverdragen met de Volksrepubliek niet tot stand kunnen komen. (tdo) Zie onze eerdere berichtgeving:Xoip komt met gratis voicemail 25 mei 2001 Xoip vangt bot bij Opta - 22 mei 2001 Xoip werkt samen met Chinese telecomaanbieder - 7 november 2000