iPad bovenal bedoeld voor consument
Aan maanden van driftig speculeren kwam afgelopen week een eind toen Apple zijn langverwachte tabletcomputer iPad onthulde. Topman Steve Jobs noemt het een ‘revolutionair’ product. Dat kan niet verhullen dat de iPad eigenlijk een uit zijn krachten gegroeide iPhone of iPod Touch is. De voornaamste doelgroep is de thuisgebruiker. Of de iPad ook goede diensten kan bewijzen voor zakelijk gebruik moet in de praktijk blijken.
De iPad ziet er met zijn aanraakscherm van 9,7 inch (24,5 cm) uit als een grootformaat iPhone, of zo men wil als een netbook zonder toetsenbord. Hij is slechts 1,3 cm dik en weegt nog geen 700 gram. Meest in het oog springt dat het scherm niet breedbeeld (16:9) is maar de verhoudingen heeft van een ouderwetse tv of monitor (4:3). De iPad is vanaf eind maart wereldwijd leverbaar met 16, 32 of 64 gigabyte flashgeheugen. In de Verenigde Staten kosten deze modellen met alleen WiFi respectievelijk 499, 599 en 699 dollar. Vooral het instapmodel is verrassend laag geprijsd. Er komen eind april ook modellen voor 3G-netwerken. Die zijn 130 dollar duurder. Prijzen in euro’s zijn nog niet bekend.