Mac en iPad overschaduwd door Watch en AirPods
Terwijl geruchten rondgaan over een nieuwe Apple Watch komende maand doet Apple goede zaken met zijn huidige aanbod van smartwatches, en draadloze headsets. De combinatie van Apple Watch en AirPods maakt sterke verkoopgroei door, ondanks de relatief hoge prijs van die devices. Volgens analyse van Above Avalon heeft Apple wat wearables betreft een groeiend momentum.
Voortbouwen op iPhone-basis
Zo haken de AirPods aan op het flinke fundament van 925 miljoen iPhones die wereldwijd in gebruik zijn. Daarnaast zijn Apple's bedrijfscultuur en kerncompetenties goed gericht op het persoonlijker, gemakkelijker en intuïtiever maken van technologie. En tot slot bouwt Apple voort op het al geboekte succes van zijn diverse wearable producten. Dit in tegenstelling tot diverse elektronicafabrikanten, maar ook horlogemakers en fitnessarmbandleveranciers, die op smartwatchgebied moeite hebben om kritische massa te bereiken.
In het geval van Android-smartwatches speelt afhankelijkheid van chipmaker Qualcomm de toestelmakers ook parten. Die marktdominante maker van ARM-chips heeft een tijd lang geen prioriteit gegeven aan processors voor smartwatches. Inmiddels zouden wearables van Apple met een jaarlijkse afzet van 70 miljoen stuks al zo'n 20 procent van de totale apparaatverkoop van de iPhone-maker vormen.
Derde plaats
Wearables leveren Apple volgens Above Avalon nu zo'n 16 miljard dollar per jaar op (annual run rate), met een groei van 55 tot 60 procent. Op basis van die cijfers kunnen de Watch en AirPods eind komend jaar de Mac en de iPad voorbijstreven als omzetmotoren voor Apple. De iPhone is nog altijd de grootste inkomstenbron voor het bedrijf van Tim Cook, gevolgd door online-services wat ook de succesvolle App Store omvat. Wearables zouden met de huidige trends dan eind 2020 de derde positie innnemen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee