Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiel gokken wordt steeds makkelijker

“Welkom bij Ben Lucky Day. Accepteer je de actievoorwaarden (zie www.ben.nl) en ben je ouder dan 18? Stuur dan JA naar 2345. Stuur anders NEE.” Dat is het SMS-bericht dat een Ben-gebruiker ontvangt nadat hij per SMS het nummer 2345 een berichtje heeft gestuurd met de mededeling ‘Lucky Day’.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Wanneer de gebruiker affirmatief antwoordt op het responsbericht, krijgt hij vrijwel onmiddellijk daarop een nieuw SMS-bericht met de mededeling “Je Lucky Numbers voor de trekking van maandag 01-11-01 zijn: 06-10- 13-18-27-28-39-44-53-55. Je ontvangt ’s avonds automatisch je resultaat. Good Luck!” In het gegeven voorbeeld zijn de dagaanduiding en de getallen fictief. De dagelijkse loterij ‘Lucky Day’ van Lotto kent in de praktijk al een versie waarbij de klant kant-en-klare loten koopt bij de sigarenboer voor bedragen variërend van 2,50 tot 10 gulden. Ook in het geval van Ben Lucky Day kan de gebruiker zijn getallen niet zelf kiezen, die worden door de computer geproduceerd. Maar de inleg van het spel beperkt zich wel tot de kosten voor het verzenden van de twee SMS-berichten. Voor klanten met een prepaid telefoonkaart betekent dit dat zij het spel voor 1 gulden spelen, de kosten van de twee SMS-berichten. Abonnees wordt 80 cent in rekening gebracht. Er is geen andere inleg. “Het is een gratis loterij”, zegt Wim van den Assem, algemeen directeur van Lotto. “De inzet beperkt zich tot een tiende van normaal.” De maximale winst beperkt zich dan ook tot 25.000 gulden. Voor het reguliere spel kan het hoogste winstbedrag oplopen tot 100.000 gulden per dag. Controle Ben kent circa 1,1 miljoen gebruikers. Het toeval wil dat de ene helft daarvan abonnee is, terwijl de andere helft per prepaid-kaart belt. Gebruikers onder de 18 jaar mogen het spel niet meespelen. De controle daarover via het abonnementssysteem is simpel: Ben accepteert geen abonnees onder de 18 jaar en elke nieuwe abonnee wordt gevraagd zich te legitimeren bij het aanmaken van het abonnement. Die controlezekerheid vervalt overigens indien het toestel van zoonlief op naam van de ouders is aangekocht. De controle over al te jonge prepaid- gebruikers is nog minder evident, geeft Henny van der Heiden, woordvoerder van Ben, toe. Van der Heiden stelt evenwel dat prepaid-klanten onder meer via het Ben Bonusprogramma zoveel mogelijk gestimuleerd worden zich kenbaar te maken. “Dat belonen we ook.” Op die manier heeft Ben ongeveer de helft van zijn prepaid-klanten daadwerkelijk leren kennen. Deze prepaid-gebruikers zijn soms jonger dan 18 jaar. Maar volgens Wim van den Assem is de controlemogelijkheid voldoende groot: “Je kan altijd vooraf en achteraf controleren.” Bedragen tot 25 gulden worden automatisch bijgeschreven op de rekening van de abonnee. Bij de prepaid-klant wordt zijn of haar beltegoed verhoogd. Voor gokkers die meer dan 25 gulden winnen, neemt Lotto het van Ben over. Van den Assem: “Zeker bij de grote prijzen moeten ze bij ons aankloppen. Ze moeten zich legitimeren. Bij de kleine prijzen niet. Maar we hebben een behoorlijke grens ingesteld doordat je maar een keer per dag kan spelen.” Dat laatste moet een eventuele gokverslaving voorkomen. Als het gewonnen bedrag hoger is dan 25 gulden, moet de klant zijn rekening courant bekendmaken. Als de speler jonger dan 18 jaar blijkt te zijn, wordt het gewonnen bedrag niet aan de winnaar overgemaakt. Van der Heiden: “Als een winnaar op ons af komt, dan doen we altijd nog een check. Van winnaars die jonger zijn dan 18 jaar, wordt in de switch de telefoon geblokkeerd voor het nummer 2345 en er worden geen kosten in rekening gebracht. Omdat dit een test is, moet je dat toch enigszins in de gaten houden. Het is ook een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en zeggen dat één keer per dag voor deze dienst even genoeg is. We zijn niet uit op zoveel mogelijk SMS-jes.” Lotto Van der Heiden toont zich tevreden over het geboekte resultaat: “Er zijn tienduizenden die nu al gespeeld hebben tijdens de eerste weken nadat we het spel geïntroduceerd hebben. Dat kunnen we zien. In de loop van de komende weken zullen we verder uitsluitsel geven over het aantal spelers. Dit is toch een beetje testen. De eerste tekenen zijn echter positief. We zijn heel enthousiast.” Ook Wim van den Assem toont zich met de nodige ironie positief: “Je verwacht altijd meer. Maar je moet soms wat geluk hebben.” Lotto heeft een exclusiviteitscontract van minimaal een jaar met Ben. Dat moet voldoende zijn voor Lotto om de winstuitkeringen van te betalen. Van den Assem: “In feite verkopen wij ons spelletje aan Ben. Ben brengt bij de klanten de SMS-kosten in rekening. Daarvoor heeft Ben dat stukje extra service. Zij zijn natuurlijk bezig een heel pakket toegevoegde waarde aan hun technologie toe te voegen. Dit is er eentje van.” Lotto is druk in onderhandeling over de uitbreiding van het dienstenpakket via de telefoon. Volgend jaar wordt het spel Lotto zeker vrijgegeven voor mobiele gokkers. Van den Assem: “Wij mogen op elektronische wijze onze spellen aanbieden. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Je moet het zien als een modern distributiekanaal. We maken het de consument wat makkelijker om onze spellen te spelen. En dat mag. We hebben daar heel veel ideeën over en met name volgend jaar moet voor een heleboel andere producten hetzelfde kunnen. Het commercialiseren van onze spellen via de telefoon is een ideaal medium. Wij kunnen uitslagen aan de spelers bekendmaken via SMS. We kunnen ook bekendmaken of een speler gewonnen heeft. Dat doen we nu al met Lucky Day. Dat zullen we volgend jaar ook kunnen voor Lotto. Begin volgend jaar is dat een feit. Het is dezelfde methodiek. We moeten alleen nog wat afspraken maken met de providers.” Lotto wil een zo groot mogelijke groep spelers bereiken. Dat neemt niet weg dat Lotto bereid is over exclusiviteit te praten. “Als we heel goede tegenprestaties van onze providers kunnen krijgen, willen we daar zeker over praten.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in