Mobiel internet maakt zich op voor herstart
”
De aanbieders van informatie- en amusementsdiensten willen af van het zogeheten ‘walled garden’-principe dat de telecomaanbieders nu hanteren. De aanbieders moeten, willen zij hun diensten binnen deze ommuurde tuin aanbieden, voldoen aan een reeks voorwaarden die de telecomaanbieder stelt. Ook moeten zij een deel van hun omzet afdragen aan het telecombedrijf. Voor de consument is de huidige situatie onbevredigend omdat er geen vrijheid bestaat naar eigen inzicht informatiediensten te benaderen buiten het aanbod van de telecomaanbieder. Bovendien variëren de opgelegde prijzen van de verschillende telecomaanbieders sterk.
Bij de opkomst van mobiel internet was die aanpak heel legitiem, vindt Brackel. Er was weinig content, dus moesten de telecomaanbieders die diensten zelf genereren. Nu is er echter sprake van beperking van diensten op de portalsite. Brackel: “Een doorgroei is alleen te realiseren door de walled gardens open te breken.”
Technologie
De telecomaanbieders zouden zich volgens Brackel meer bezig moeten houden met netwerken, technologie en toestellen en niet met de inhoud. “De omzetten van de 1,25 miljoen abonnees op mobiel internet zijn betrekkelijk gering. Bovendien zijn er nog vier keer zo veel toestellen die wel internettoegang hebben maar daar nooit gebruik van maken”, zegt Brackel. Aan het initiatief doen onder meer mee: ANWB, Belcompany, Consumentenbond, Endemol, Meteoconsult, Rabobank, Sports Plaza, TNO-ICT, De Telegraaf en Universal Music.