O2 wil mobiel telefoneren transparanter maken

De Consumentenbond ziet de O2-plannen slechts als ‘een eerste stap’. De verlaging van de belkosten trekt de bond in twijfel. De geclaimde helderheid van tarieven oogst eveneens kritiek. De beller weet meestal niet wie de GSM-aanbieder is van degene die hij belt. Welk tarief O2 in rekening brengt, is op dat moment dus onduidelijk. Dutchtone noemt de plannen zelfs ‘suïcidaal’. “Het lijkt een uiterste poging van een bedrijf dat niet goed draait om klanten af te snoepen van anderen”, stelt woordvoerder Hugo van Bergen. Hij zegt dat Dutchtone al een jaar geen subsidie meer geeft op toestellen, zodat de stap van O2 niet uniek is. “Wij geven de tussenhandel wel provisie en die geeft het voordeel soms door aan hun klanten. Maar dat is hun beslissing.” Ben en Vodafone zijn niet van plan de toestelsubsidie af te schaffen. “Ik ben het niet eens met O2 dat een nieuw toestel niet langer reden is om een ander abonnement te kiezen”, zegt de Vodafone-woordvoerder. “Wij zetten het instrument in waar het zinvol is.”