Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen duur uit met mobieltjes

De 50­plussers schaffen vooral een mobiele telefoon aan om hun veiligheid onderweg en op vakantie te verbeteren. Hierdoor gebruiken senioren hun toestel weinig en kiezen dus doorgaans voor de prepaidkaart.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Sinds 1 januari 2003 moeten klanten volgens de ouderenorganisaties bij de meeste mobiele aanbieders hun kaart niet één maar twee keer per jaar opwaarderen. Ouderen die minder gebruikmaken van hun mobiele telefoon, worden afgesloten en verliezen hun nummer. Zij beschouwen dit systeem van periodiek opwaarderen als oneerlijk en als geldklopperij. Ook heeft de helft van de ondervraagde ouderen moeite met de complexiteit van mobiele telefoons. De grote hoeveelheid functies en menu’s zorgt voor verwarring. Ook zijn de toetsen en het beeldscherm doorgaans veel te klein. Daar komt nog bij dat de gebruiksaanwijzing door 40 procent van de respondenten niet te doorgronden is. Eén op de tien ouderen die een mobiele telefoon bezit, gebruikt de gsm niet meer omdat hij het toestel niet kan bedienen. De seniorenorganisaties spreken gsm­fabrikanten en telecombedrijven overigens aan op het verbeteren van het gebruiksgemak voor ouderen. De eerste positieve gesprekken hierover hebben volgens de organisaties reeds plaatsgevonden. Zo introduceert Vodafone binnenkort een speciaal seniorenpakket met een eenvoudig toestel, een beknopte handleiding met hoofdfuncties en meer service bij het opwaarderen van het beltegoed.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in