Ouderen duur uit met mobieltjes
Sinds 1 januari 2003 moeten klanten volgens de ouderenorganisaties bij de meeste mobiele aanbieders hun kaart niet één maar twee keer per jaar opwaarderen. Ouderen die minder gebruikmaken van hun mobiele telefoon, worden afgesloten en verliezen hun nummer. Zij beschouwen dit systeem van periodiek opwaarderen als oneerlijk en als geldklopperij. Ook heeft de helft van de ondervraagde ouderen moeite met de complexiteit van mobiele telefoons. De grote hoeveelheid functies en menu’s zorgt voor verwarring. Ook zijn de toetsen en het beeldscherm doorgaans veel te klein. Daar komt nog bij dat de gebruiksaanwijzing door 40 procent van de respondenten niet te doorgronden is. Eén op de tien ouderen die een mobiele telefoon bezit, gebruikt de gsm niet meer omdat hij het toestel niet kan bedienen. De seniorenorganisaties spreken gsmfabrikanten en telecombedrijven overigens aan op het verbeteren van het gebruiksgemak voor ouderen. De eerste positieve gesprekken hierover hebben volgens de organisaties reeds plaatsgevonden. Zo introduceert Vodafone binnenkort een speciaal seniorenpakket met een eenvoudig toestel, een beknopte handleiding met hoofdfuncties en meer service bij het opwaarderen van het beltegoed.