Smartphone verhoogt de productiviteit aanzienlijk
De gemiddelde gebruiker bespaart door de smartphone ongeveer één uur per dag. Ook zijn of haar team profiteert hiervan.
Het onderzoek concludeert dat de teamefficiëntie door het gebruik van een smartphone met 38 procent stijgt.
Het onderzoek onderstreept de positieve invloed die een smartphone heeft op de medewerkersproductiviteit. Smartphone-gebruikers beschikken namelijk altijd en overal over dezelfde e-mail-, telefoon- en internetfunctionaliteit als op hun werkplek. Zo betaalt een BlackBerry zichzelf volgens de onderzoekers binnen ongeveer vijf maanden terug. Door het gebruik van de smartphone zou een bedrijf per teammedewerker ongeveer 24.500 euro per jaar besparen. Die besparing wordt bepaald door per salariscategorie te bepalen wat de waarde van de ‘herwonnen tijd’is. Wie 30.000 euro per jaar verdient kan 3700 euro besparen. Wie ruim een ton verdient herwint jaarlijks 14.000 euro aan herwonnen tijd. Dat de totale besparing nog hoger ligt is omdat niet alleen de medewerker en zijn team eerder over informatie beschikken, ook de contacten naar wie teamleden gegevens doorsturen, hoeven minder lang te wachten. Uiteindelijk verloopt de workflow in de complete (internationale) organisatie veel sneller. Hoewel deze redenering in theorie klopt mogen er toch vraagtekens bij geplaatst worden. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat mensen die op informatie wachten deze tijd niets doen, wat in de praktijk uiteraard niet het geval zal zijn.
De toegevoegde waarde van een smartphone blijkt ook uit 2.500 tijdsgevoelige e-mails die medewerkers per jaar met de handheld versturen. Daarnaast gebruiken ze de smartphone jaarlijks gemiddeld voor 1.200 tijdsgevoelige telefoongesprekken. Maar smartphone biedt aanzienlijk meer dan internet, bellen en e-mail. Steeds meer bedrijfssoftware is via de handheld toegankelijk. Zo gebruikt inmiddels 70 procent van de BlackBerry-eigenaren applicaties via de smartphone.
Aan het onderzoek namen 1.335 BlackBerry-gebruikers en 1.387 IT-beheerders deel, die verantwoordelijk zijn voor het BlackBerry-gebruik binnen hun bedrijf. Deze personen wonen en werken in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en de Pacific.