Spraaktechnologie nog ver van ons bed
Sociaal ongemak. Niet veilig. Onhandig in gebruik. Dat zijn de belangrijkste redenen waarom waarom men geen gebruikmaakt van spraak. Dat lijkt de voorspellingen dat spraak het dominante interface wordt, te ontkrachten. Maar die bedenkingen zijn wel leeftijdsgebonden. Millenials zijn helemaal niet zo beducht voor spraak: 54 procent van deze groep maakt er wel gebruik van.
Spraaktechnologie wordt het meest gebruikt om te navigeren in het verkeer (40 procent), voor het opzoeken van informatie (39 procent) en voor het bedienen van een apparaat of app (33 procent). Mobiel bankieren is voor het merendeel wat spraaktechnologie betreft nog een 'no-go-area'. Slechts 9 procent van de groep die wel eens spraaktechnologie gebruikt, bankiert met stemopdrachten. Dat is zo'n 3 procent van de Nederlanders. Overigens weet ook maar 10 procent dat het mogelijk is om stemgestuurd te bankieren.
Dat ontlokt Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel bij ING, het volgende commentaar: “Spraaktechnologie is voor veel Nederlanders nog iets van de toekomst en dat terwijl er nu al veel apparaten en apps zijn die je met je stem kunt bedienen. Mensen voelen zich ongemakkelijk om in het openbaar tegen een apparaat te praten, vinden het niet veilig en de stem reageert ook niet altijd zoals de bedoeling is. Wel denkt de helft van de Nederlanders dat spraaktechnologie over 10 jaar heel gewoon is geworden. Wij verwachten dat ook bankieren met je stem de komende jaren steeds meer gebruikt gaat worden.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee