Amsterdamse fietsen krijgen chip
De gemeente hoopt dat hiermee de bereidheid onder Amsterdammers toeneemt om aangifte te doen van een gestolen fiets. Jaarlijks worden in de hoofdstad naar schatting tussen 80.000 en 150.000 fietsen gestolen. Slechts een paar duizend mensen doen aangifte. Door de chip, die volgens de gemeente een stuk robuuster is dan een gegraveerde postcode, moet het gemakkelijker worden de eigenaar van een gestolen fiets te achterhalen. Eigenaren van tweedehands fietsen kunnen voor het chippen terecht op plaatsen waar ook graveerteams actief zijn. De elektronische registratie van tweedehands fietsen is een idee van SP-Kamerlid Van Bommel, die daartoe al in 2001 een motie indiende in de Tweede Kamer. Sinds oktober 2002 zijn nieuw verkochte fietsen vaak al herkenbaar aan een chip in het slot. De lokfiets, een ander project van de gemeente Amsterdam om fietsendieven aan te pakken, werpt nog niet haar vruchten af. Vorig jaar maart kondigde de gemeente aan een proef te beginnen met vier lokfietsen, die met een ingemonteerde gps-zender laten zien welke weg een gestolen fiets aflegt. Door technische en organisatorische problemen is het project vertraagd en bevindt het zich nog steeds in de experimenteerfase. De politie heeft nog geen fietsendief gepakt door het inzetten van de lokfiets. De politie Friesland heeft in 1998 geprobeerd lokfietsen in te zetten tegen fietsendieven in Leeuwarden. Dat project mislukte omdat de zenders waarmee de fietsen waren uitgerust, niet functioneerden. De Amsterdamse fietszenders zijn volgens de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de hoofdstad geavanceerder. (ANP)