Belgische bedrijven kopen meer via internet
Bedrijven die via het internet inkopen weten overigens wel goed waarom ze dat doen. In de eerste plaats willen ze duidelijke informatie verzamelen over nieuwe leveranciers en producten (83 procent). Daarnaast willen ze de efficiëntie van het aankoopproces verhogen door offertes aan te vragen (79 procent) of bestellingen op te volgen (74 procent). Slechts op de vijfde plaats wordt het plaatsen van de transactie zelf genoemd als een significant voordeel (63 procent). Deze en andere onderzoeksresultaten lopen in grote mate gelijk met de resultaten die twee jaar geleden in een vergelijkbare enquête werden opgetekend door het Belgische InSites Consulting. Ook toen werden overigens dezelfde redenen genoemd waarom men vooral niét via het internet wilde aankopen: men zou met name het onderhandelingsproces met de vertegenwoordiger en dus het persoonlijke contact missen. Ook zou het type producten dat men wil kopen te complex zijn om via het internet aan te schaffen. Overigens meet slechts 19 procent van de bedrijven de 'return on investment' van de aankopen die men via internet doet. Dat neemt niet weg dat men over het algemeen meent dat de resultaten in de lijn van de verwachting liggen (69 procent). Hetgeen tot de conclusie moet leiden dat tevredenheid over e-procurement vooral nattevingerwerk is. (Luc Van Peteghem)