Overslaan en naar de inhoud gaan

Belgische bedrijven kopen meer via internet

Het aantal Belgische bedrijven dat goederen en diensten inkoopt via internet is het afgelopen jaar gestegen met 11 procent tot circa 62 procent van het totale aantal. Wat die bedrijven via het internet inkopen, is evenwel nog steeds niet veranderd. Via het internet koopt men vooral accessoires. Aankopen die een strategische waarde hebben voor het bedrijf worden nog steeds niét via het internet gedaan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Bedrijven die via het internet inkopen weten overigens wel goed waarom ze dat doen. In de eerste plaats willen ze duidelijke informatie verzamelen over nieuwe leveranciers en producten (83 procent). Daarnaast willen ze de efficiëntie van het aankoopproces verhogen door offertes aan te vragen (79 procent) of bestellingen op te volgen (74 procent). Slechts op de vijfde plaats wordt het plaatsen van de transactie zelf genoemd als een significant voordeel (63 procent). Deze en andere onderzoeksresultaten lopen in grote mate gelijk met de resultaten die twee jaar geleden in een vergelijkbare enquête werden opgetekend door het Belgische InSites Consulting. Ook toen werden overigens dezelfde redenen genoemd waarom men vooral niét via het internet wilde aankopen: men zou met name het onderhandelingsproces met de vertegenwoordiger en dus het persoonlijke contact missen. Ook zou het type producten dat men wil kopen te complex zijn om via het internet aan te schaffen. Overigens meet slechts 19 procent van de bedrijven de 'return on investment' van de aankopen die men via internet doet. Dat neemt niet weg dat men over het algemeen meent dat de resultaten in de lijn van de verwachting liggen (69 procent). Hetgeen tot de conclusie moet leiden dat tevredenheid over e-procurement vooral nattevingerwerk is. (Luc Van Peteghem)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in