Belgische ouderen gaan internet op
Het grootste deel van de groei is te danken aan de aanwas onder internetconsumenten die ouder zijn dan 55 jaar. Het aantal jonge gebruikers tussen 15 en 25 jaar daarentegen stagneert. Daar staat tegenover dat dit deel van de internetpopulatie van oudsher al bijzonder actief was met een penetratie van 70 procent, versus de 44 procent die gemiddeld gesproken geldt voor de Belgische bevolking. De cijfers werden verzameld door het Belgische InSites Consulting dat halfjaarlijks het internetgebruik in België turft. Voor de enquête werden liefst 95.000 Belgen door het bureau bevraagd over hun internetgedrag. InSites noemt iedere internetgebruiker die minimaal éénmaal per maand het internet gebruikt om te surfen een ‘regelmatige’ internetgebruiker. De consultants van InSites voorspellen op basis van hun onderzoek dat de internetpopulatie in België het komende jaar met nog ongeveer 13 procent zal toenemen. Als gevolg daarvan zou België tegen april 2004 over een internetpopulatie van 4,2 miljoen consumenten beschikken. De totale bevolking bedraagt iets meer dan 10 miljoen waarvan ruim de helft (5,5 miljoen) Nederlandstalig is. Ongeveer de helft (46 procent) van de huidige Belgische internetpopulatie heeft ervaring met e-commerce. Gemiddeld gesproken plaatst de zogenaamde e-shopper 3 à 4 keer per jaar een bestelling via het internet. De gemiddelde besteding per aankoop bedraagt 135 euro. Alles samen zouden Belgische internetters op die manier vorig jaar circa 844 miljoen euro via het internet hebben uitgegeven. Circa twee derde van dat bedrag geven de Belgen aan Belgische ondernemers uit, de rest gaat naar het buitenland. Overigens blijkt uit de studie van InSites ook dat boeken en cd’s niet langer de meest via het internet verhandelde producten zijn. Vliegtuigtickets (15 procent van de transacties) en evenementen (14 procent van de transacties) nemen de twee eerste plaatsen in beslag van de top tien der meest geliefde internetproducten. (lvp)