Overslaan en naar de inhoud gaan

Computer Associates stelt orde op zaken

Oud-IBM’er John Swainson, nu bijna een jaar aan het werk bij CA, stelde zich bij zijn aanstelling enkele duidelijke doelen. Het vertrouwen terugwinnen van de klanten was daarvan de belangrijkste. Een half jaar geleden constateerde hij nog dat CA met slechts een kwart van de klanten een goede relatie had. Jaren van ruig zakendoen en een omvangrijk boekhoudschandaal dat vorig jaar vrijwel de gehele top de kop kostte waren hiervan de belangrijkste oorzaken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Deze week meldde Swainson tijdens zijn eerste CA World, het congres voor klanten en partners dat het softwarebedrijf jaarlijks organiseert, wat hij tot dusverre tot stand heeft gebracht. De lege managementplekken zijn inmiddels ingevuld. Een SAP-systeem dat de administratie van het bedrijf zelf op orde moet brengen, wordt momenteel geïmplementeerd. Tevens heeft hij de 1200 producten die het bedrijf voert ondergebracht in vier business units - storage- en netwerkbeheer, beveiliging en business service optimization. Dan is er in Europa nog een vijfde, waarin de mainframeproducten zijn ondergebracht. Ook heeft hij een managementstructuur ingevoerd waarin niet langer de top alles bepaalt, maar waarbij de beslissingen op een lager niveau genomen kunnen worden. Dat moet een plattere organisatie opleveren. In dat kader is ook de EMEA-organisatie gewijzigd. Voor de 33 Europese landenvestigingen geldt dat ze nu verdeeld zijn in vijf regio’s. Nederland valt met België, Luxemburg, de Baltische Staten en Scandinavië onder de regio Noord. Specialisten uit regio’s kunnen in elk van die landen werken als ze daar nodig zijn. Dat moet eventuele tekorten aan specialisten voorkomen en tot een efficiëntere inzet van het bestaande personeel leiden. Hiermee volgt CA het voorbeeld van concurrenten als HP en BMC die al eerder pools van hun specialisten vormden. Een revisering van het beheerframe Unicenter, het belangrijkste product van CA, is onderdeel van de nieuwe houding - ‘visie’ noemt Swainson het - van het bedrijf. Unicenter r11, zoals de nieuwe versie heet, is gebaseerd op EITM, Enterprise Information Technology Management. De belangrijkste winst hiervan moet zijn dat de onderdelen van Unicenter veel beter geïntegreerd zijn en te integreren zijn met producten van derden. Dat moet een duidelijker beeld geven van welke zakelijke acties welke gevolgen hebben voor de IT en waar correcties nodig zijn.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in