Overslaan en naar de inhoud gaan

Computer beter in Pac-Man

Twee Hongaarse programmeurs van de Eötvös universiteit van Boedapest hebben software geschreven om een computer het spel Miss Pac-Man te laten spelen. De computer blijkt beter dan een gemiddelde menselijke speler.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De twee onderzoekers begonnen door de computer een aantal scenario’s aan te leren zoals ‘als een spook in de buurt is’ en daaraan acties te koppelen als ‘ga weg’. De software combineert vervolgens willekeurig de verschillende mogelijkheden tijdens het spelen om de beste handeling uit te kiezen. Daarnaast geeft de software ook prioriteiten aan bij conflicterende situaties. Hierbij val te denken aan: ‘wordt niet opgegeten maar eet zelf wel een spook na powerpil’. Ook in situaties waarin alles mogelijk is, zal de computer niet een kant op gaan waar hij alles al gegeten heeft. Na testen met de software bleek de computer de gemiddelde speler te overvleugelen in score.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in