Driekwart van MKB gebruikt internet
Bijna 60 procent doet elektronisch zaken, al blijft dat veelal beperkt tot telebankieren. Eind 1999 was dat maar 20 procent. Eén op de zes bedrijven koopt wel eens iets via internet. Gemiddeld 10 procent van de bedrijven verkoopt zijn producten of diensten online. Daarmee zijn de doelstellingen van de overheid, die inzette op een internetpenetratie van 75 procent en 35 procent elektronisch zakendoen, ruim gehaald. De cijfers van het Nipo-onderzoek onder vijftienhonderd bedrijven tonen de opmars van ICT in het bedrijfsleven. Onduidelijk is echter de invloed van de overheidsactie. Weliswaar kende 70 procent van de respondenten de actie; slechts 14 procent kende het adviestraject dat de overheid aan de mediacampagne had verbonden. Syntens, het ‘innovatienetwerk voor het MKB’, organiseerde workshops en hield spreekuren voor MKB’ers bij wie de belangstelling in de media was gewekt. Minder dan 5 procent van de ondervraagden vroeg advies of informatie aan en 2 procent doorliep daadwerkelijk een adviestraject bij Syntens. Daartegen haalde een kwart van de bedrijven de informatie uit de vakbladen en bijna een op drie haalde zijn kennis op internet. Miljoenen Syntens ontving van Economische Zaken enkele miljoenen euro’s aanvullende financiering voor het aandeel in de uitvoering van ‘Nederland gaat digitaal’. Peter Koudstaal, landelijk coördinator van ‘Nederland gaat digitaal’ bij Syntens, is niet tevreden over het lage percentage ondernemers dat zich bij Syntens heeft gemeld. “Maar dat maakt de actie nog niet zinloos. De ruim duizend workshops die we voor ondernemers hebben georganiseerd zaten redelijk vol. Maar de naamsbekendheid van Syntens is nog niet wat het wezen moet.” Ton Ravesloot, secretaris Technologiebeleid van MKB Nederland, is tevreden over de actie. “Ik krijg van ondernemers positieve geluiden over ‘Nederland gaat digitaal’. We hebben wel tegen EZ gezegd dat de focus misschien teveel op internet heeft gelegen. We zijn er namelijk gaandeweg achter gekomen dat er nog veel ondernemers zijn die problemen hebben met hun interne automatisering. Het is zaak dat eerst op te lossen voor je het internet bij betrekt.” Syntens is dit jaar gestart met een vervolgtraject op ‘Nederland gaat digitaal’. EZ steekt 20 miljoen euro in het project, dat zal doorlopen tot 2005. De aanpak zal vooral op brancheorganisaties gericht zijn.