Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer consumenten winkelen op internet

Steeds meer Nederlandse consumenten winkelen op internet. Dat blijkt uit cijfers van Blauw Research en Thuiswinkel.org.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het afgelopen jaar steeg het aantal online-kopers vergeleken met 2002 met 15 procent naar 3,4 miljoen. De totale omzet van de aankopen op internet kwam mede daardoor uit op 1,24 miljard euro, een toename van 32 procent. Het is voor het eerst dat de omzet boven het miljard ligt. Niet alleen waren er meer online-kopers, ze besteedden ook meer geld bij de internetwinkels. Gemiddeld gaf een consument afgelopen jaar 364 euro uit tegenover 318 euro een jaar eerder. De opkomst van breedbandinternet stimuleerde de online-aankopen. Aangezien consumenten steeds langer en sneller op internet zijn, wordt het eenvoudiger en gemakkelijker artikelen te kopen, stellen de onderzoekers. Nederlanders gaven het meeste geld uit aan reizen. De online-omzet hiervan bedroeg 520 miljoen euro, een stijging van 42 procent. Andere populaire artikelen zijn dvd's en kleding. Nog steeds is er een sterke stijging van bijvoorbeeld het online bestellen van kaartjes voor concerten of de bioscoop. Ook producten voor huis en tuin zijn in trek. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in