‘Onderwijs is te afhankelijk van buitenlandse tech’
Volgens de rectoren zijn de meeste aanbieders niet in Nederland gevestigd en minder vertrouwd met de publieke waarde van het Nederlandse onderwijs. Voorbeelden die de rectoren noemen in het artikel zijn Canvas, Blackboard, Turnitin, Google en Microsoft. Een gevaar is dat de controle over de data van studenten, docenten en onderzoekers naar deze platformen verschuift. “Die kunnen deze data exploiteren zonder toezicht. De voorwaarden waaronder de diensten worden geleverd, laten grote vrijheid voor platformbedrijven om data voor eigen doelen te gebruiken. Het publieke toezicht op het hoger onderwijs wordt daarmee uitgehold”, aldus de rectoren.
Veilige digitale omgeving
De rectoren stellen een aantal oplossingen voor. Daarbij moet er wel op Nederlandse en Europese schaal gezamenlijk worden opgetrokken, schrijven ze. Ze willen bijvoorbeeld dat de onderwijssector zelf gaat werken aan een veilige digitale omgeving. Idealiter gebeurt dat op Europees niveau. Daarnaast, als onderwijsinstellingen wel commerciële diensten gebruiken moeten ze gezamenlijk voorwaarden opstellen die voor alle aanbieders gelden.
De sector moet leren van andere publieke sectoren, schrijven ze. Ook in de gezondheidszorg of bij Nederlandse gemeenten speelt dit. Ze pleiten voor een maatschappelijk perspectief. “Het gezamenlijk stellen van grenzen en voorwaarden aan het gebruik van commerciële platforms door publieke organisaties.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee