Overslaan en naar de inhoud gaan

Persoonlijke informatie via Wi­Fi

Mike Putter was tot vorig jaar als chef ICT werkzaam bij een zogenoemde e­recruiter, maar kwam net als veel andere collega’s door gebrek aan werk op straat te staan. Thuis bedacht hij een nieuw concept: Wireless Web Caster. Deze technologie stelt winkels, bedrijven en musea in staat bezoekers van hun vestiging te voorzien van relatiegerichte informatie via Wi­Fi­netwerken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het principe is simpel: een supermarkt of museum installeert een Wi­Fi­zender, een gateway die de verbinding met internet regelt en een webapplicatie. Via een firewall en proxy wordt de toegang tot internet afgeschermd, maar wel kan toegang worden geboden tot specifieke webpagina’s, bijvoorbeeld via een PDA met Wi­Fi­kaart. Zo kunnen aanbiedingen of vacatures worden weergegeven. De toepassingen beperken zich niet tot winkels. Gemeentehuizen zouden digitale folders kunnen aanbieden, en bioscopen informatie over films die verwacht worden. Zover is het echter nog niet, want Putter zoekt nog naar geïnteresseerde partijen voor een proefproject. Het idee komt niet uit de lucht vallen: Openbare Wi­Fi­netwerken komen steeds meer op, niet alleen in hotellobby’s, maar ook in cafés en restaurants. Het voordeel volgens Putter: lage kosten. "Nadeel van technieken als GPRS en UMTS is dat de kosten op de gebruiker worden afgewenteld. Hij moet een toestel kopen, een abonnement afsluiten en betaalt ook nog eens voor iedere byte die hij binnenhaalt." Met Wi­Fi is het bezit van een toestel of laptop voldoende om gegevens te raadplegen. Nadeel is dat PDA’s met Wi­Fi­kaarten nog maar mondjesmaat verkrijgbaar zijn en tamelijk veel kosten. Bedrijven als Nokia en Ericsson hebben al wel mobiele telefoons ontwikkeld die ook Wi­Fi ondersteunen, maar de vraag is of die snel op de markt komen. "Telecombedrijven hebben fors geïnvesteerd in UMTS, die willen geen concurrentie van Wi­Fi." Bluetooth voldoet in elk geval niet, zegt Putter. "De communicatieafstanden zijn niet groot genoeg." De bedrijven die hun informatie elektronisch willen aanbieden hoeven volgens Putter niet eens zoveel geld te investeren. Een aantal supermarkten is al bezig om Wi­Fi­netwerken te installeren voor hun eigen automatisering. Aan de andere kant moet Putter toegeven dat ondernemingen niet lopen te springen om dit soort diensten te introduceren zolang er nog weinig klanten zijn met een Wi­Fi­PDA. Maar op de langere termijn ziet Putter, die voor het project het bedrijf Wireless Web Solutions heeft opgericht, talloze mogelijkheden. Hij gelooft in Kijkshop­achtige supermarkten waarbij de PDA zou kunnen worden gebruikt om artikelen te scannen, die vervolgens in het magazijn worden ingepakt. "Zelf het karretje volladen is er dan niet meer bij en er kunnen veel meer producten op het schap."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in