Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook dreigt Nederlands social network met rechtszaak

Het privacygerichte social network Openbook gaat zeer waarschijnlijk zijn naam veranderen. De grondlegger van het in Nederland opgezette project meldt vandaag in een post op het (nu nog besloten) social network dat advocaten van Facebook contact hebben opgenomen. Het gaat om het gebruik van het woord 'book' in de naam.
social network
© Openbook
Openbook

Openbook is begin 2018 opgezet als alternatief voor Facebook en heeft via crowdfunding financiering binnengehaald voor de initiële ontwikkeling. De mobiele app (voor iOS en Android) bevindt zich momenteel nog in de gesloten alpha-fase, met een geplande bèta binnenkort. Het is nu ineens echter de vraag of dat doorgaat zoals gepland. Concreet: of dat gebeurt met dezelfde naam.

Openspace dan maar?

Oprichter Joel Hernández geeft in zijn post van vandaag in de Openbook-community aan dat de ontwikkelaars van dit jonge social network zich nu geconfronteerd zien met een naamsverandering. De mogelijkheid dat Facebook zou vallen over de naam van deze potentiële concurrent was lang geleden wel opgekomen bij de developers. "We hebben al geruime tijd erover gedacht om er iets aan te doen." Tot op heden is dat er niet van gekomen.

Hernández legt uit dat de keuze voor de huidige naam níet is ingegeven als reactie op de Facebook-naam, maar juist als 'open boek'. Dus om de open aard en toegankelijkheid aan te geven in de naam voor dit nieuwe, privacy-first social network. "Toen ik bijna een jaar geleden Phil Zimmermann over het project vertelde, suggereerde hij een andere naam: Openspace." Zimmermann, de maker van mailencryptiesoftware PGP, steunt Openbook.

De macht van Facebook

Terwijl de alternatieve naam Openspace ook een goede weergave was van de doelen, is het door drukte en prioriteiten niet tot officiële naam verheven. Mogelijk dat dat nu alsnog gaat gebeuren. Hernández erkent dat de naam Openbook nu bekend is voor de vroege gebruikers, maar dat het jonge social network het zich niet kan veroorloven om de juridische strijd met het grote Facebook aan te gaan. "We bevinden ons nu in de positie dat we het veranderen [van de naam - red.] de enige manier voorwaarts lijkt te zijn."

Het Amerikaanse Facebook, ooit begonnen als Facemash en inmiddels uitgegroeid tot 's werelds grootste social network, heeft in de Verenigde Staten handelsmerken met betrekking tot zijn naam. Daarbij gaat het niet alleen om de volledige eigen naam, maar ook om functionele onderdelen zoals 'wall' en 'poke' plus naamselementen als 'face' en ook 'book'. Daarmee gewapend heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg eerder al andere bedrijven en initiatieven aangepakt, zoals bijvoorbeeld in 2010 met een aanklacht tegen Faceporn. Die pornosite heeft dit naamsgevecht uiteindelijk wel gewonnen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in