Justitie VS onderzoekt autonomieclaims van Tesla, bekent Tesla indirect
Onderwerp van de kritische blik van Justitie in de Verenigde Staten is de geclaimde autonomie van Tesla's AutoPilot en Full Self-Driving (FSD). Tesla en topman Musk beweren al jaren dat Tesla-auto's - in wisselende mate - zelf kunnen rijden. Tegelijkertijd vermeldt het bedrijf in documentatie voor gebruikers dat chauffeurs altijd zelf mee moeten doen met het besturen van het voertuig. Dit is dus tegengesteld aan de eigen marketing en verklaringen plus tweets van eigenaar Musk.
Kritiek, ongevallen, geld
Kritiek op Tesla's claims van zelfrijdend of semi-zelfrijdend vermogen is er al jaren. Dit komt deels van gewone gebruikers die vreemde en soms gevaarlijke manoeuvres hebben gezien of meegemaakt. Daarnaast komt ook kritiek van consumentenorganisaties, toezichthouders en transportautoriteiten in de VS maar ook in andere landen. Fout rijgedrag, zoals gevaarlijke baanwissels, maar ook daadwerkelijke ongelukken zijn al meermaals voorgekomen. Daarnaast zijn ongevallen ook juist voorkomen dankzij AutoPilot.
Terwijl Tesla enerzijds zelfrijdend vermogen claimt, maar anderzijds al jaren voortbouwt richting autonomie voor auto's, verdient het al wel aan dat geclaimde product. Daarbij zijn uitgebrachte software-updates in het bètaprogramma voor autonoom rijden soms ook gebrekkig gebleken en weer ingetrokken.
Nepvideo uit 2016
Verergerende factor nu voor Tesla is het feit dat een bekende video uit 2016 waarin zelfrijdend vermogen werd getoond, nep blijkt te zijn. Die video van Tesla was in scène gezet, heeft een senior ingenieur van het bedrijf verklaard in een getuigenis. Niet alleen was de getoonde auto (een Tesla Model X SUV met FSD) geholpen doordat de afgelegde rit was gedaan met een voorbereide route en 3D-mapping. Maar ook blijkt dat de wagen tegen een hek aanreed, schrijft Ars Technica.
Tesla-eigenaar Musk heeft vervolgens ook uitgebreid in de media gewag gemaakt van de autonome mogelijkheden die zijn elektrische auto's binnenkort zouden krijgen. De nu gewraakte video uit 2016 is toen op Twitter getoond, maar dat Twitter-bericht van Musk is verwijderd. Ook de video zelf op de site van de automaker is offline gehaald, maar elders daar nog wel te vinden. Later heeft Musk zijn verklaringen afgezwakt, maar dat zouden 'verduidelijkingen' zijn en niet 'aanpassingen' voor de geuite vooruitzichten van zelfrijdende auto's in de nabije toekomst.
Dodelijk ongeluk in 2018
Nu blijkt dat Musk niet alleen toen op de hoogte was van dit in scène zetten, maar dat hij die opvoering zelfs had aangestuurd. De topman wilde geen daadwerkelijke demonstratie, maar wilde een 'aspirational' video. Dit komt naar buiten uit interne e-mails die net zoals de getuigenis van de senior ingenieur aan bod zijn gekomen in de rechtszaak over een dodelijk ongeluk met een Tesla in Californië, in maart 2018. De daarbij omgekomen chauffeur had zijn handen niet op het stuur en was een spel op zijn smartphone aan het spelen.
Het ministerie van Justitie in de VS is nu bezig met onderzoek naar AutoPilot en FSD. Tesla meldt in zijn 10-K verslag aan beurswaakhond SEC (Securities and Exchange Commission) dat Justitie documenten over die twee Tesla-producten heeft opgevraagd. Die bevestiging van eerder al uitgelekte berichten wordt gedaan in een verslagdeel waarin ook het lopende onderzoek door de SEC wordt genoemd. Laatstgenoemde gaat over mogelijke aandelenhandel met voorkennis, door Musk en zijn broer.
De beroemde Tesla-demo uit 2016 met zelfrijdend vermogen, wat nu dus nep blijkt te zijn:
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee