Regionale luchtvaart VS lijkt toch flink beperkt door 5G
Het Amerikaanse conflict tussen de telecom- en luchtvaartindustrie over 5G leek eerder deze week vlot te worden opgelost, na jaren van afwachten en recent paniekvoetbal rond de 'deadline' van 5G-activering in de VS. Grote luchtvaartmaatschappijen verklaarden dat ze optimistisch zijn over de veiligheidskwestie van hoogtemeters in bepaalde vliegtuigen en het risico van storing door 5G-zendmasten.
Luchtvaarttoezichthouder FAA (Federal Aviation Authority) werkt er hard aan om hoogtemeters te keuren en bepaalde modellen goed te keuren voor gebruik in '5G-zones'. Vorige week voorspelden CEO's van luchtvaartmaatschappijen nog chaos voor het vliegverkeer in en naar de Verenigde Staten door de geplande ingebruikname van 5G.
Volgens the Verge zijn die zorgen rondom veiligheid in vliegtuigen nu weggenomen, maar geldt dat nog altijd niet voor de kleinere regionale vliegtuigen die in meer afgelegen gebieden in de VS landen en worden gebruikt voor aansluitende vluchten.
Beperkingen
Volgens Faye Malarkey Black, CEO van de Regional Airline Association (RAA), heeft "ongeveer 53% van de regionale vloot" te maken met beperkingen. Vliegen mag vanwege slecht presterende hoogtemeters na de 5G-deadline niet vliegen of er is beperkte toestemming. De verwachting is niet dat er nog aanvullende herzieningen voor de regels worden doorgevoerd zoals het verminderen van het 5G-signaal en verbreden van bufferzones.
Het houdt in dat, bij slecht weer, veel vliegtuigen van regionale luchtvaartmaatschappijen niet mogen landen. Het zou volgens The Verge al gebeurd zijn op Paine Field, een kleine luchthaven ten noorden van Seattle, Washington.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee