Zo verklein je de kans op mislukte IT-projecten
Jaarlijks gaan bij de overheid en het bedrijfsleven miljarden verloren door mislukte automatiseringsprojecten. Steeds om dezelfde reden. Menselijk falen – onbegrip, opportunisme en miscommunicatie – geeft bijna altijd de doorslag. Louise de Gier verwacht dat met een andere aanpak van ICT-projecten de problemen voorkomen of beperkt kunnen worden; een onafhankelijk multidisciplinair team dat de vinger aan de pols houdt.
“Jullie begrijpen niet goed waarom wij uitstellen, dat weet ik, we lijken soms een andere taal te spreken”. Dit was een tekstbericht van de manager van een omvangrijk automatiseringsproject aan het bedrijf dat hij had ingehuurd. Het was een van de vele ICT-projecten die ik heb meegemaakt die op een fiasco uitliepen. De ene keer werd ik als advocaat ingeschakeld door de gedupeerde klant, de andere keer door de leverancier. Telkens viel me daarbij één ding op: ICT-projecten ontsporen voortdurend om dezelfde redenen: miscommunicatie en onderschatting van het project.