Apple haalt bakzeil bij in-app-verkopen
Commotie bij uitgevers
Die voorwaarde leidde tot grote commotie, met name bij uitgevers. De voorwaarde impliceerde namelijk dat klanten in de App Store altijd de laagste prijs in rekening werd gebracht. Dat was een enorme beperking in de vrijheid van uitgevers om via zelfgekozen kanalen promotieacties te voeren. En omdat Apple een commissie vraagt voor iedere verkoop in de App Store, zou de uitgever van die laagste prijs ook nog maar 70 procent overhouden, als hun klant via de App Store kocht.
Apple benadrukte dit model destijds nog in het persbericht waarin het de nieuwe regels aankondigde. Maar vlak voor de ingangsdatum – 30 juni aanstaande – blijkt Apple water bij de wijn gedaan te hebben. In de meest recente versie van de richtlijnen krijgen app-aanbieders de vrijheid terug om content die via een app speelbaar is, alleen buiten de app om te koop aan te bieden, of binnen de app tegen andere prijzen dan buiten de app. Het is alleen wel verboden om in een app een link of een button op te nemen waarmee verwezen wordt naar de mogelijkheid om content buiten de app om te kopen.
Geen reden opgegeven voor versoepeling
Apple zelf heeft geen ruchtbaarheid gegeven aan de verandering. Het nieuws is naar buiten gebracht door de websites heise online en MacRumors. Apple heeft ook geen reden opgegeven voor het terugkrabbelen. Maar het verzet van uitgevers speelde ongetwijfeld een rol. Met HTML 5 en de ondersteuning daarvan in de nieuwste browserversies krijgen ze ook een wapen in handen. Eerder deze week begon de Financial Times een offensief tegen het app-beleid van Apple onder zijn abonnees met een op HTML 5 gebaseerde app voor verschillende tablets, ook onder lezers die nu via de iPad abonnee zijn.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee