Bedrijfs-‘googlen’ vergt meer dan Google
De eerste klanten kwamen er echter al snel achter dat maatwerk op de Google-box lastig was en ook dat lang niet alle informatiebronnen op eenvoudige wijze voor de zoekserver te ontsluiten bleken. Niet alleen intranetpagina’s en bijvoorbeeld Office-documenten moeten worden doorzocht, de kenniswerker wil ook de dynamische informatie uit ERP-, CRM- en andere systemen bij zijn beslissingen kunnen betrekken.
Google heeft het probleem onderkend door Bearingpoint als voorkeursdienstverlener aan te wijzen. BearingPoint, in 2002 voortgekomen uit het vroegere KPMG Consulting in de VS en nu gegroeid tot 17.500 medewerkers, zorgt voor de ondersteuning die de wat grotere bedrijven nodig hebben om die vraagstukken op te lossen. Chris Weitz, directeur Search Solutions bij BearingPoint, kreeg anderhalf jaar geleden zijn bazen zover dat ze investeerden in ‘zoekdienstverlening’. En die investeringen bleken wel degelijk nodig.
“Wij leveren een extra platformlaag voor onder andere beveiliging die we zelf hebben gebouwd, plus een hele serie adapters voor specifieke gegevensbronnen en die zetten we op een Linux-server die samen met de Google Appliance geïnstalleerd wordt”, licht Weitz toe. De aparte server is nodig, omdat Google zijn Appliance als een gesloten systeem beschouwt.
Sinds februari van dit jaar heeft BearingPoint naar eigen zeggen ‘enkele duizenden’ klanten binnengehaald. Volgens Weitz zijn dat vooral bedrijven die inzien dat de traditionele middelen voor ‘knowledge management’ niet werken; het zijn langdurige en dus dure trajecten voor informatie-integratie die van bovenaf worden opgelegd en die voorbij gaan aan het feit dat gebruikers (collega’s) zelf de rijkste bron van informatie zijn. “De clou is dat je een enterprise-searchsysteem niet moet beschouwen als een bibliothecaris. Dat werkt niet omdat het tot debatten leidt die je altijd verliest. Je moet de last van informatiegebruik leggen bij de personen die het gebruiken en het beslisproces decentraliseren. Niet ieder bedrijf is daar overigens klaar voor.” De meeste klanten zijn middelgrote bedrijven die geen grote sommen willen neertellen voor traditionele softwaresystemen. En het fundament – de Google Search Appliance – is in ieder geval een relatief goedkoop vertrekpunt. Google ziet zijn omzet in deze bedrijfsoplossingen met 20 procent per kwartaal groeien.
Weitz zegt dat BearingPoint veel projecten doet die tussen de 6 en 12 weken implementatietijd vergen. Maar een half jaar komt ook voor. Een Zwitsers farmaceutisch bedrijf liet bijvoorbeeld een portal voor artsen opzetten met productnamen en een zoekfunctie, die vervolgens alle soorten informatie over die producten oplevert, overigens zonder dat er ‘Google’ in het scherm staat. “Het was zes maanden werk, maar het lukte zo om het los te laten op de gedistribueerde backend-databronnen van het bedrijf die de Google Appliance zelf niet aan zou kunnen.”
Google’s programmeerinterface is sinds de introductie aangepast en uitgebreid. Dit jaar is daar de OneBox-interface bijgekomen die standaard integratie met de standaardpakketten van leveranciers mogelijk maakt. BearingPoint gebruikt het ruime scala van adapters dat Information Builders-dochter iWay op de markt heeft gebracht. “Wij vinden het beter al die adapters via een extra laag op één systeem te zetten. Zo verpakken we de kennis over document repositories, ERP, CRM, mainframes enzovoort waar Google niets mee te maken wil hebben.”
‘Enterprise search’ is geen oplossing voor een gegevenschaos, waarschuwt Weitz. Het zoekresultaat is uiteindelijk een reflectie van de realiteit, ook als daarin nodig eens opgeruimd moet worden. “Het zal niet noodzakelijkerwijs die realiteit veranderen. Maar het zal die realiteit ten minste helemaal zichtbaar maken. Als je vijf bronnen met redundante of overlappende informatie hebt, komt die informatie ook vijf keer boven water. En als je beveiliging niet op orde is, krijg je dat op dezelfde manier terug.”