DataDistilleries komt in Amerikaanse handen
Een andere overweging is dat DataDistilleries ondanks het succes op de Nederlandse markt grote moeite had ook in het buitenland marktaandeel voor zich op te eisen. Holsheimer: "Volgens analisten als Gartner en Forrester hebben we technologisch het gewicht om de mondiale markt te gaan domineren, maar de klanten in het buitenland hebben vaak een nogal conservatief inkoopbeleid, waarbij zaken als een gevestigde naam en de beschikbaarheid van een lokale supportorganisatie de doorslag geven. Tijd begon in dat opzicht tegen ons te werken." SPSS is opgericht in 1968 en is gevestigd in Chicago in de Verenigde Staten. Met omstreeks een kwart miljoen gebruikers is het bedrijf wereldwijd marktleider in software voor gegevensanalyse. DataDistilleries ontwikkelt analytische software voor onder meer het gerichter gebruik van klantgegevens bij marketingcampagnes en detectie van fraude. Callcenteroplossingen op basis van de software van DataDistilleries ‘voorspellen’ klantgedrag en doen real-time aanbevelingen over de meest kansrijke actie per individuele klant. De analytische software van DataDistilleries wordt veelal gebruikt in combinatie met operationele CRM-systemen van leveranciers zoals Siebel Systems, Oracle Corporation en PeopleSoft. DataDistilleries werd in 1995 opgericht als een spin-off van het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam. Behalve CWI investeerde in de loop der jaren ook venture capitalists als Gilde, Accenture en Capital-Z fors in het bedrijf. Over de laatste twaalf maanden werd een omzet van circa 4,5 miljoen dollar gerealiseerd, waarvan ongeveer 90 procent in Nederland werd behaald. Bij DataDistilleries werken momenteel 402 medewerkers. SPSS betaalt voor DataDistilleries ongeveer 1 miljoen dollar in contanten en voldoet de rest in de vorm van 281.830 aandelen SPSS, waarvan de waarde voor deze transactie is bepaald op 5,4 miljoen dollar. Verder is er nog een ‘earn out’-regeling. Die komt erop neer dat de aandeelhouders van DataDistilleries additionele contante betalingen ontvangen van in totaal 4,1 miljoen dollar tegen de huidige wisselkoersen, afhankelijk van het behalen van groeidoelstellingen voor licentie- en onderhoudsinkomsten van de DataDistilleries-software. Of de merknaam DataDistilleries - die regelmatig aanleiding geeft tot hilarische misverstanden - wordt gehandhaafd, is nog niet duidelijk.