Overslaan en naar de inhoud gaan

Dell probeert het weer met mp3-speler

De muziekspeler van Dell komt mogelijk al in september op de markt, meldt de zakenkrant The Wall Street Journal. Het apparaat heeft een klein beeldscherm en enkele bedieningsknoppen om door de muzieklijsten te navigeren. De naam van het product viel niet te achterhalen. Zegslieden van Dell mikken op een prijs van het nu geteste model van minder dan 100 dollar. Binnen enkele weken valt de beslissing of de plannen doorgaan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Als Dell inderdaad besluit de audio/videospeler te introduceren, zal de aanpak anders zijn dan bij de eerste poging. Indertijd verkocht Dell alleen de hardware, die was gekoppeld aan de downloadservice van een derde partij. De verkoopcijfers waren teleurstellend. Dell wist in de Verenigde Staten amper 3 procent marktaandeel te veroveren en stopte in 2006 met de verkoop.

Deze keer gaat het Dell niet alleen om de verkoop van een stuk hardware, maar ook om bijbehorende software en diensten, waaronder een eigen downloadservice op abonnementsbasis. De pc-fabrikant introduceert ook eigen software - vergelijkbaar met iTunes van Apple - die op uiteenlopende mobiele apparatuur kan worden geïnstalleerd om muziek en beelden te beheren en te downloaden van verschillende bronnen. Het zal bijvoorbeeld mogelijk zijn films via WiFi te downloaden naar een notebook-pc en daarop te bekijken. De software is afkomstig van Zing, een vorig jaar door Dell overgenomen bedrijf dat wordt geleid door een oudgediende van Apple.

De Wall Street Journal tekent bij de plannen van Dell aan dat het niet eenvoudig zal zijn een positie op de markt voor muziekdiensten te veroveren. Met een marktaandeel van 71 procent in de VS is de iPod-serie van Apple, gekoppeld aan de iTunes Music Store, oppermachtig. Afgezien van de mobiele telefoons met walkmanfunctie van Sony Ericsson heeft Sony met mp3-spelers nauwelijks voet aan de grond gekregen. Hetzelfde geldt voor de Zune van Microsoft, die sinds de introductie in 2006 niet meer dan 4 procent marktaandeel heeft opgebouwd. Sandisk doet het nog het beste met een aandeel van 11 procent, blijkt uit tellingen van onderzoeksbureau NPD Group.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in