Gebruiksvriendelijkheid troef bij Microsofts ERP
Dynamics AX 2009 is sinds juni beschikbaar; Dynamics NAV 2009 wordt in november gelanceerd. Beide hebben ze een gebruikersinterface gekregen die, zo stelt Microsoft, na uitvoerig onderzoek tot stand is gekomen en die de gebruiker moet behoeden voor de gebruikelijke frustraties: te veel, te moeilijk en te bewerkelijk. “De gebruiker moet denken: ‘Dit is gemaakt door mensen die weten wat voor werk ik doe’”, zegt Arne de Rooij, ‘senior user experience researcher’ bij Microsoft. Hij is betrokken bij het onderzoek dat Microsoft doet op het gebied van de gebruikerservaring met zijn bedrijfsapplicaties. De pijnpunten voor ERP-gebruikers zijn volgens hem onder andere dat een ERP-interface erg lastig onder de knie te krijgen is, dat het navigeren lastig is en dat de gewenste informatie moeilijk boven water te krijgen is.De oplossingen die Microsoft voor die problemen heeft bedacht, liggen op verschillende vlakken. Uitgangspunten zijn daarbij dat het simpel moet blijven en dat de gebruiker pas meer informatie op zijn scherm krijgt op het moment dat hij daar daadwerkelijk aan toe is (‘progressive disclosure’), dat acute informatie naar de gebruiker wordt ‘gepusht’ en dat de voor de hand liggende volgende stappen in een bedrijfsproces op een presenteerblaadje worden aangeboden. Het resultaat in Dynamics NAV en AX is een serie schermen die de gebruiker niet afleiden en die zijn toegespitst op de specifieke rol van de gebruiker. De uiteindelijk gebruikte schermen zijn doorgaans ook een stuk soberder geworden dan Microsoft zich in eerste instantie voorstelde.Met die ‘RoleTailored’-aanpak denkt Microsoft zich te onderscheiden van de concurrentie. Hoewel rollen ook in concurrerende ERP-pakketten zijn ingevoerd, stelt Microsoft daarin veel verder gegaan te zijn. In Dynamics NAV zijn 52 van die voorgedefinieerde rollen verwerkt, in AX 32. Dat zijn rollen als Sara de CFO, Inga de inkoopster, Kevin de accountmanager en Susan de orderverwerkster. Op basis van die rollen beperkt de interface het aantal keuzen. De Dynamics-client is voor een aantal rollen noodzakelijk, maar voor een deel van de rollen kan worden volstaan met SharePoint of met Outlook. Die laatste omgeving integreert volledig met de CRM-functionaliteiten van Microsoft. SharePoint biedt voor Dynamics een interface die nauwelijks afwijkt van de Windows-client voor Dynamics. “De SharePoint-optie is bedoeld voor mensen die niet direct orders en facturen hoeven in te voeren”, zegt Tim Wolf, marketing & strategy manager voor Microsoft Business Solutions.