Google nog comfortabel op kop in webadvertentiemarkt

Aandeel in gepubliceerde webadvertenties | ||
Advertentieserver | Marktaandeel oktober 2008 (%) | Marktaandeel januari 2008 (%) |
DoubleClick | 30,7 | 34,4 |
AdSense | 25,8 | 35,3 |
Yahoo* | 9,7 | 11,5 |
RevenueScience | 6,7 | - |
AOL* | 6,6 | 5,0 |
Microsoft* | 3,8 | 9,9 |
ValueClick* | 3,7 | - |
AdBrite | 3,2 | 2,3 |
Bron: Attibutor, *= cominatie van verschillende domeinen |
Uit de cijfers valt af te leiden dat Google goede zaken heeft gedaan met de overname van DoubleClick: dat is nu goed voor 31 procent van de advertentieverwijzingen. Googles eigen AdSense-programma is goed voor 26 procent. Overigens is DoubleClick met name sterk bij sites met veel bezoek, terwijl AdSense het beter doet bij kleinere sites
Nog opmerkelijker dan de cijfers van Google zijn die voor Yahoo en Microsoft. Tezamen zijn die bedrijven, door Attributor ‘Microhoo’ gedoopt, goed voor maar 13,5 procent van de aanroepen van advertentieservers in de oktobermeting. In januari was dat nog bijna 21,5 procent. De conclusie van Attributor is dan ook dat een samengaan van Microsoft en Yahoo op zich nog geen geloofwaardige concurrent voor Google zou opleveren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee