Overslaan en naar de inhoud gaan

HBO-I op verkenning in China

De week begon op maandag met een bezoek aan de Nederlandse ambassade, waar attaché Jaap van Etten een presentatie gaf over de sterk opkomende economie in China. Ook in China heeft men last van de financiële crisis: meer werkzoekenden en de export daalt. Men gaat over op de tweede motor: domestic innovation. China heeft de ambitie om in 2020 tot de top vijf van de kenniseconomie te behoren. De sterk wetenschappelijk georiënteerde overheid doet hiervoor forse investeringen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De organisatie NESO bemiddelt in het uitzenden van studenten van Nederland naar China en vice versa. Directeur Jacques van Vliet roept hogescholen op hun studenten te stimuleren een deel van hun studie te doen in China via de NESO ‘orange tulip scholarships’. Chinese studenten gaan graag naar het buitenland, vooral en graag naar Amerika, Japan of Korea, maar Nederland scoort ook heel goed. Reden voor ons om nog eens goed te kijken naar het aanbod Engelstalige Masters op onze hogescholen. Op een van de bezochte universiteiten (Beijing Institute of Technology) hoorden we dat er budget is om 10 procent van de studenten naar het buitenland te laten gaan! Naast BIT hebben we nog twee topuniversiteiten bezocht: Peking University en Tsinghua University, in Chinese termen zogenoemde 211- of 985-project-universities. Studenten zijn heel open en geïnteresseerd in ons bezoek, en uit de gesprekken blijkt duidelijk dat competentiegericht of projectonderwijs hier volledig onbekend is. Frontaal en klassikaal onderwijs voeren de boventoon, gericht op reproductie van kennis. Het onderzoek dat we gezien hebben, is veelal praktijkgericht, en in samenwerking met het bedrijfsleven. Tsinghua University wordt voor een derde deel bekostigd door de overheid. Een derde wordt betaald door het bedrijfsleven en ze verwerven nogal wat inkomsten uit patenten. We waren zeer onder de indruk van de aanwezigheid van kleine startende bedrijfjes op de campus.De studenten die we gesproken hebben, zijn internationaal georiënteerd, ‘eager’ om iets nieuws te horen en te leren en pragmatisch en opportunistisch. Op het gebied van software en hardware staan ze zeker gelijk met onze studenten, wat mist zijn de soft skills. Er is vooralsnog weinig samenwerking met de faculteit Bedrijfskunde. Hier liggen kansen voor onze studenten en docenten!Er zijn inmiddels een aantal Nederlandse bedrijven in Beijing; wij bezochten Yourzine, Finalist, T3G en DSM.“Zie China niet als een bedreiging, maar als een kans om business mee te doen”, was een advies. Zakendoen in China vereist dat je de taal (dus de cultuur) beheerst en dat je personeel uit Chinese medewerkers en managers moet bestaan.China heeft een zeer hoog aantal wetenschappelijk opgeleide mensen, die zeer goed in staat zijn productie te ontwikkelen en te maken.Een decennium geleden was IC-ontwikkeling nog een exclusieve aangelegenheid van Japan, landen uit Europa en Noord-Amerika. China beseft dat alleen produceren het land niet tot marktleider maakt. Tegenwoordig wordt daarom sterk ingezet op eigen ontwikkelingen. T3G heeft 300 Chinese werknemers (waarvan 240 engineers) en ontwikkelt de chipset voor China’s eigen mobiele 3G-standaard: TD-SCDMA. We werden wel gewaarschuwd voor de innovatiesnelheid. China is bezig om eigen standaarden te ontwikkelen, niet alleen op het gebied van mobiele communicatie maar ook op het gebied van software. Tegenhangers van Google (Baidu), YouTube (Tudou), MSN (QQ), Linux (Red Flag) en eBay (Alibaba) passeerden de revue. Anders dan de Nederlandse bedrijven die we eerder spraken, is voor DSM ook de (business-to-business) verkoop in China belangrijk. Een recent succesvol project is de invoering van het PDA Online Ordering System. Distributeurs gebruiken dit systeem op het platteland om bestellingen van boeren op te nemen voor diervoeding en -supplementen. Dit scheelt een stevige Chinese papierwinkel (per fax). Naast de universiteiten en bedrijven met Nederlandse roots waren er ook bezoeken gepland aan (semi)overheid en grote ICT-bedrijven.CCID is een zeer vooraanstaand adviesbureau in China. Op basis van marktonderzoeken wordt advies uitgebracht aan overheid en bedrijven in alle industrietakken. CCID voorziet een sterke toename in de IT-servicemarkt; de markt voor desktops neemt af ten koste van laptops en netbooks. Er is nog een enorme groeimarkt voor mobieltjes (‘slechts’ 55 procent van de Chinezen belt nu mobiel). De invloed van de overheid is ook hier merkbaar: de telecommarkt is het afgelopen jaar herverdeeld naar techniek (CDMA, TD-SCDMA, WCDMA); om toch desktops af te zetten, wordt flink geïnvesteerd in de binnenlandse markt, specifiek de ‘rural areas’.UFIDA is een van de grootste aanbieders van management software solutions & services in Azië. Met zo’n vijfhonderdduizend klanten in China behoort UFIDA tot de topbedrijven in China. Sinds de start van het bedrijf in 1997 (in een garage) maakt UFIDA een stormachtige groei door en zal een geduchte concurrent worden voor SAP en Oracle.CNKI staat voor China Network Knowledge Infrastructure, een grote allesomvattende Chinese kennisdatabase. Publicaties, onderzoeken, scripties en patenten worden toegankelijk gemaakt voor de gebruikers in binnen- en buitenland. Veel materiaal is elektronisch voorhanden, de rest wordt ingescand en gecontroleerd. We hebben een rondleiding gehad in het pand waar ze deze documenten ontvangen. Ze zijn erg trots op de wijze waarop ze het proces hebben ingericht. Naar westerse maatstaven is het wel erg verouderd en arbeidsintensief. Mensen met een bachelorniveau moeten geestdodend administratief werk uitvoeren. De meeste medewerkers werken er ook maar twee jaar. Het heeft ons inzicht gegeven in de werkomstandigheden in China. Het bedrijf Lenovo is bekend van de samenwerking/overname van de computerdivisie van IBM. Lenovo is nu een Chinees bedrijf met een flink marktaandeel buiten China. De bedrijfsfilosofie van Lenovo koppelt Chinese cultuur aan westers ondernemersschap en marketing. Voor Lenovo zijn er duidelijk verschillende groeimarkten: de high-end producten voor de ‘mature markets’ en special (ruggidized) products voor de emerging markets.Huawei is op netwerkgebied een geduchte concurrent aan het worden voor Cisco. Waar wij nog over denken, zijn zij al aan het doen, bijvoorbeeld de transitie van IPv4 naar IPv6.Het was een zeer drukke, indrukwekkende, inspirerende week. We hebben een indruk gekregen van de cultuur in China, we zijn verrast door de snelheid waarmee China zich ontwikkelt en we zijn gecharmeerd geraakt van de vriendelijkheid van de bevolking. De reis heeft ons zeker aan het denken gezet. Waardevol! HBO-I Conference Tour van startHBO-Idoet Peking University aanHBO-I Conference Tour deel 3

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in