Overslaan en naar de inhoud gaan

Intel preekt mobiele revolutie

Zeven jaar geleden gooide chipfabrikant Intel voor zijn eigen werknemers het beleid om. Laptops werden niet langer gezien als cool speelgoed, maar als een beter alternatief voor de bureaucomputer. "We zagen laptops altijd als een duur ‘fashion statement’. Ze kosten bijna het dubbele van wat een bureaumodel kost. Maar daar zouden we ook een hogere productiviteit voor terugkrijgen", vertelde Dough Busch, CIO van Intel, in februari tijdens het Intel Developers Forum in San Francisco.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Wanneer een werknemer dankzij zijn laptop per week 30 tot 40 minuten langer productief is, verdient het apparaat zichzelf alweer terug, bleek uit een interne berekening. "Toen hebben we het besluit genomen te streven naar een verhouding van 80 procent laptops en 20 procent bureaucomputers. Dat was daarvoor precies andersom. Achteraf bleek de winst in productiviteit zo groot, dat we er niet meer over peinzen terug te gaan." ‘Sweet spot’ Laptops moeten de malaise in de markt voor desktopsystemen doen vergeten. "Mobiel is de ‘sweet spot’ van de hightechsector", aldus Anand Chandrasekher, general manager van Intel Mobile Platforms Group. "Volgens de onderzoeksbureaus zal de markt voor laptops tot 2007 elk jaar met 20 procent groeien." Intel doet er alles aan om die voorspelling uit te laten komen. Daarom heeft het drie nieuwe concept-ontwerpen die voortborduren op de vorig jaar onthulde Newport. De Newport is een 12-inch tablet-PC met aan de buitenkant een speciale LCD-display waarmee de gebruiker onder meer e-mail leest of zijn agenda raadpleegt. Dit jaar heeft de Newport een opknapbeurt gehad en is omgedoopt tot Florence. Deze computer voor de zakenreiziger bevat een ingebouwde camera en is uitgerust met betere microfoons, waardoor hij videovergaderingen mogelijk maakt. Ook is de display op de buitenzijde vergroot zodat hij extra informatie kan weergeven. Daarnaast onthulde Intel in februari nog een 15- en 17-inch model van de Florence. Het 15-inch model richt zich op gebruik in het kantoor. Hij is bovendien uitgerust met een vingerafdrukscanner en smart card reader. Hij bevat verder dezelfde uitbreidingen als de 12-inch Florence. Het 17-inch model richt zich uitsluitend op de consumentenmarkt. Het heeft een afneembaar Bluetooth-toetsenbord en het rechter deel van het toetsenbord met de cijfers doet tevens dienst als afstandsbediening voor stereo en televisie. Ook zal Intel dit jaar twee verbeteringen aanbrengen in de Centrino-processor die vorig jaar op de markt gebracht is. Deze chip is in feite een combinatie van een Pentium M-processor en een 802.11b-zender. In het tweede kwartaal zal de processor zelf vervangen worden door een kleiner, zuiniger model dat de codenaam Dovan draagt. Later dit jaar volgt de Sonoma, die uitbreidingen bevat als een geïntegreerde radio voor de drie gangbare Wi-Fi-standaarden, ondersteuning voor de nieuwe veiligheidsstandaard 802.11i en een geïntegreerde grafische- en geluidsmodule. Naar verwachting komen de eerste laptops met de nieuwe Centrino’s begin volgend jaar op de markt. Eerste stap Toch zijn deze ontwikkelingen nog maar een eerste stap om de markt voor mobiele computers verder te ontwikkelen. Naast de hardware moet Intel nog twee belangrijke problemen oplossen: de werknemers moeten verbinding kunnen maken met internet of het bedrijfsnetwerk, en bedrijfssoftware moet overweg kunnen met gebruikers die te pas en te onpas verbinding maken. De groei van mobiele netwerken is nog het minste probleem. "Je vindt tegenwoordig Wi-Fi van Beiroet tot in New York. De impact is enorm", vertelde Intel-CEO Graig Barrett. Hij geeft aan dat het grootste probleem bij de software ligt. Voor de zakelijke gebruiker is een laptop waardeloos wanneer hij geen toegang heeft tot bedrijfsapplicaties als CRM en ERP. Bovendien moeten die applicaties ook werken wanneer de gebruiker onverhoopt geen verbinding met het bedrijfsnetwerk kan maken. "Mobiel gaat in de praktijk zelden verder dan de e-mail, het adresboek en de agenda", reageert Adam Bosworth, CTO van Bea Systems. "Zodra je de stap wilt maken naar een een spreadsheet of een trackingsysteem, wordt het al veel lastiger. Als dan je netwerkverbinding wegvalt, ben je meteen al je informatie kwijt. We hebben applicaties nodig die zowel online als offline werken. En dat terwijl de gebruikers het verschil tussen die twee niet merken." Momenteel zijn er 150 applicaties beschikbaar voor mobiele toepassing, vertelde Chandrasekher. Omdat die pakketten nauwelijks bekend staan om hun toepassing in mobiele apparatuur, begint Intel een nieuw logoprogramma. Software die uitblinkt in energiezuinigheid, energiebeheer, of mogelijkheden om hem mobiel te gebruiken mag een speciaal ‘Runs great on Centrino’-logo gebruiken. Intel hoopt met dit programma meer laptops te verkopen en zo weer extra vraag naar software te creëren. "Als de software optimaliseert, groeit het hele ecosysteem", hield Chandrasekher het publiek voor. "Er ligt een kans om nieuwe gebruiksmodellen te creëren en daarmee meer gebruikers aan mobiele computers te krijgen." Gebruikers doen er echter goed aan zich het hoofd nog niet op hol te laten brengen, waarschuwt Jack Gold, analist en manager van de afdeling Mobile and Pervasive Computing bij Meta Group. Veel bedrijven vrezen voor een herhaling van de dramatische installaties van ERP- en CRM-pakken wanneer zij speciale software aanschaffen voor gebruik onderweg. "Bij de bedrijven die hier al mee hebben gewerkt, is 50 procent van de implementaties mislukt omdat de software niet gebruiksvriendelijk was", constateert Gold. "Voordat je software mobiel maakt, moet je eerst hard nadenken over de vraag hoe je het werk van de gebruiker met die applicatie kunt vergemakkelijken. Alles wat je voor die tijd doet, is gedoemd te mislukken."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in