Overslaan en naar de inhoud gaan

‘IT-bedrijven spelen paniekvoetbal’

Ericsson schrapte onlangs een aangekondigde brede imago-campagne in Nederland en kondigde deze week 120 ontslagen aan. Lucent en Alcatel doen fabrieken en personeel de deur uit. De ontslagen en winstwaarschuwingen in Nederland blijven aanhouden. De internationale ICT-sector haalt de broekriem aan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Naar schatting van Rinze Terluin, managing director van Brodeur EMEA, zijn de bestedingen van IT-ondernemingen aan marketing en communicatie 20 tot 40 procent gekort, vergeleken met vorig jaar. “Paniekvoetbal. De schrik slaat bedrijven om het hart die rücksichtslos bezuinigen op marketingkosten. Het is een reflex, net zo dom als stoppen met ademen in een panieksituatie.” Externe marketing en communicatiebureaus hebben te lijden onder sneuvelende marketing budgetten, die in veel gevallen als eerste in de vuurlinie staan. Het verwijt van paniekvoetbal komt evenwel niet alleen uit die hoek. Arjan van Dijk, manager e-business consultancy van Escador, ziet het ook. “Er zijn ICT-dienstverleners bij die personeel gratis wegzetten, om later zoveel mogelijk collega’s bij de opdrachtgever binnen te krijgen. Ook worden er projecten voorgefinancierd en heel veel consultants ontslagen.” Marco Gianotten, directeur van Giarte Media, instituut voor ‘het management van informatietechnologie’ ziet de paniek vooral bij bedrijven met een hoge ‘burnrate’. “Er zijn urenbedrijven zoals webbouwers die nog steeds niet in staat zijn met eigen uren voor klanten quitte te draaien. Marketingguldens worden nu inderdaad tegen het licht gehouden.” Volgens Twinning-directeur Michiel Westermann is er slechts een kleine categorie van bedrijven die zich aan paniekvoetbal schuldig maakt.” Dat zijn bedrijven die nog best enige armslag hebben, maar bang zijn voor wat komen gaat. Als je als bedrijf geen keuze hebt, speel je geen paniekvoetbal, dan heet het overleven. Het is natuurlijk dom om pas op de kosten te gaan letten als het fout gaat. Dan ben je te laat en is dit een harde les.” Nils Kijkuit, CEO van internetdienstverlener @Home, heeft met pijn in het hart het marketingbudget voor de tweede helft van dit jaar gehalveerd. “Als de continuïteit van de onderneming in gevaar is, moeten er maatregelen worden genomen. Dat kun je paniekvoetbal noemen, ik noem het de tering naar de nering zetten. Over de hele linie hebben we bezuinigd, er zijn zelfs mensen ontslagen.” Paul Straathof, directeur marketing van Cisco Nederland, wil van paniekvoetbal niets weten. “Ik ontken niet dat de hele industrie nu op de centen moet letten. Ik heb niet minder geld uitgegeven, ik heb het anders besteed. Het wordt tijd dat de externe marketingbureaus zich achter de oren krabben over hun toegevoegde waarde.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in