Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN Landelijk Diensten Bewakings Centrum

Per dag wordt oneindig vaak gebruik gemaakt van het vaste net van KPN Telecom, zowel voor het voeren van telefoongesprekken als voor andere diensten. Het vaste net, bestaande uit vele tienduizenden kilometers kabel en geavanceerde apparatuur, wordt bewaakt vanuit een controlekamer in Hilversum. Dit Landelijk Diensten Bewakings Centrum, kortweg LDBC, is voorzien van een groot aantal werkplekken waar overdag plaats is voor ongeveer vijftig mensen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De bewaking van het vaste net van KPN Telecom is afgestemd op het gebruik dat daarvan in Nederland wordt gemaakt. Dit houdt in dat het grootste gebruik van de verbindingen overdag plaatsvindt. In de avonduren neemt het gebruik af en kan men volstaan met een bemanning van zo’n vijftien mensen. ‘s Nachts, tenslotte, is een bezetting van zes of zeven mensen voldoende om het verkeer in goede banen te leiden. De medewerkers van het Centrum zitten aan zogeheten balies, naast elkaar gezette werkplekken waar ruimte is voor zes mensen. Iedere operator heeft de beschikking over een aantal beeldschermen, die worden gebruikt om doorlopend poolshoogte te nemen bij de diverse diensten. De werkplekken kunnen ruwweg worden verdeeld in twee soorten, namelijk de bewakingsstations, waar in doorsnee zes tot acht beeldschermen staan en de stations waar problemen worden geanalyseerd en opgelost. Daar kan worden volstaan met drie tot vier schermen. De medewerkers maken vooral gebruik van de schermen die zij direct voor hun neus hebben staan. De drie grote videowalls aan de achterwand van de controlezaal worden gebruikt voor het geven van een algemeen overzicht, bijvoorbeeld aan klanten die het LDBC bezoeken. Zij krijgen via de videoschermen een duidelijk beeld zonder dat dit het personeel hindert. De operators zelf maken slechts sporadisch gebruik van de grote schermen, bijvoorbeeld om een totaalbeeld te krijgen van het internationale transmissienetwerk. De controlekamer is inmiddels een jaar of zes oud en binnen KPN wordt gewerkt aan een compleet nieuwe opzet. De huidige kamer zal worden afgebroken en begin volgend jaar moet hij zijn vervangen door een geheel nieuw controlecentrum. Zowel de inrichting hiervan als de technische uitrusting zijn gebaseerd op de huidige voorzieningen, maar zullen uiteraard moderner zijn en ook uitgebreider dan de de huidige faciliteiten. De hoofdtaak van het LDBC is het voorkomen van storingen, zodat de continue dienstverlening aan de klanten gegarandeerd kan worden. Het netwerk wordt daarom doorlopend gecontroleerd met behulp van vele duizenden sensoren die de vitale functies meten. Veel storingen worden al opgelost voordat zij optreden; er wordt proactief onderhoud gepleegd. Daarnaast is het vaste net zelf ook redundant uitgevoerd; mocht een dragline ergens op een bouwplaats een kabel stuktrekken, dan gaan wel allerlei alarmbellen rinkelen in het Centrum, maar de communicatie gaat gewoon door.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in