KPN XChange gaat de markt op
Binnenkort gaat hij met Jos Houben van Atcostplus de directie vormen van een nieuwe elektronische marktplaats, als de raad van bestuur van KPN op 1 juli a.s. akkoord gaat met de oprichting daarvan. De marktplaats, die van start gaat met een omzetvolume van circa 2,5 miljard euro, wordt opgezet in de vorm van een joint venture waarin KPN en Atcostplus ieder 40 procent van de aandelen bezitten. Ook Oracle participeert en naar andere partners wordt nog gezocht. De deelname van Oracle is op het eerste gezicht merkwaardig. Elektronisch inkopen en verkopen lijkt ver verwijderd van de kerncompetenties van een softwareleverancier. “Wij zijn marktleider onder de leveranciers van marktplaatsen, en dat willen we graag zo houden”, verklaart Oracles Juan Rada de participatie van zijn bedrijf. “Om te beginnen is het marktsegment op zich niet oninteressant. Het is natuurlijk niet vergelijkbaar met de databasemarkt, maar als je praat over een marktplaats met een omzet van 10 miljard euro, valt er toch nog wel wat te verdienen. Daarbij: het gaat bij dit soort initiatieven niet alleen om kopen en verkopen. De leidende marktplaatsen worden business hubs, kristallisatiepunten voor collaborative supply chains. Dergelijke marktplaatsen lokken een vervolgvraag uit. Bedrijven die deel gaan nemen in zo’n marktplaats, zullen aanvullende investeringen willen doen. Leveranciers willen aan catalogue management gaan doen, inkopers zullen procurement-oplossingen aanschaffen, er zullen extra databases nodig zijn, kortom, de marktplaats levert Oracle tal van interessante mogelijkheden op.”” Buyer & seller-site De joint venture met KPN en Atcostplus is volgens Rada een typisch voorbeeld van zo’n ‘kristallisatiepunt voor samenwerking in de leveringsketen’. Het dienstenpakket dat bedrijven bij de joint venture kunnen aanschaffen loopt van bladeren in en bestellen uit elektronische catalogi tot en met het laten verzorgen van levering, contractmanagement en afhandelen van betalingen en eventueel zelfs inkoop tegen vooraf afgesproken prijzen. “We kunnen bijvoorbeeld op ons nemen om werkplekken inclusief ICT-hulpmiddelen voor klanten in te richten tegen vooraf afgesproken kosten”, zegt Brouwer. Overigens wil Brouwer hiermee niet de indruk wekken dat de marktplaats het vooral zal moeten hebben van de voordelen die de klanten ervaren. “Alle partijen in de keten zullen ervan kunnen profiteren. De marktplaats kan voor leveranciers de afhandeling van het betaalproces en van de feitelijke aflevering overnemen. Bovendien vergroot de marktplaats het inzicht van alle partijen in de supply chain. Het zou ook niet werken als de marktplaats alleen op de inkopers gericht was. Je kunt leveranciers niet alleen maar uitknijpen, dat gaat op termijn nooit goed. We willen daarom geen ‘buyer’-site zijn, we willen een ‘buyer and seller’-site zijn.” Ervaring KPN heeft in de divisie Inkoop en Logistiek eerst zelf de nodige ervaring opgedaan met elektronisch inkopen. Sinds een jaar heeft het bedrijf de zogeheten KPN Xchange in bedrijf. Die is in eerste instantie alleen gebruikt om ervaring op te doen met veilingen op alle terreinen waarop KPN van externe leveranciers gebruik maakt, van tijdelijke medewerkers tot kantoorartikelen. Sinds kort biedt de KPN Xchange ook catalogue buying, waarbij medewerkers voor zover ze daartoe geautoriseerd zijn vanaf de werkplek elektronisch kantoorartikelen en ICT-hulpmiddelen kunnen bestellen. Inmiddels maken zeshonderd partijen gebruik van deze veilingplaats en is een omzet gerealiseerd van ruim 250 miljoen euro. Europabreed Dat is nog maar klein bier vergeleken bij de volumes die de nieuwe marktplaats moet gaan draaien. Forrester Research voorspelt in een recent onderzoeksrapport dat elektronische marktplaatsen in 2005 in Europa een omzetvolume van 900 miljard euro zullen realiseren. Tegen die tijd zal 70 procent van de grote Europese ondernemingen meer dan een kwart van de business-to-business inkoop en verkoop via elektronische marktplaatsen doen. Op dit moment verhandelt nog maar 10 procent van deze ondernemingen producten via ‘e-marketplaces’, en dan gaat het nog om een klein gedeelte. Om in deze markt partij te zijn, moet de nieuwe joint venture zich Europees kunnen presenteren. Dat betekent dat er partners bijgezocht moeten worden om een Europese dekking van de dienstverlening te kunnen bieden. Brouwer erkent dat desgevraagd en wil ook nog wel toegeven dat er – ‘natuurlijk’ – gepraat wordt. Met wie er gepraat wordt en welke partijen de voorkeur zouden hebben houdt Brouwer echter liever nog even voor zich. Veelbelovende markt De komende jaren zullen er veel elektronische marktplaatsen gelanceerd worden om een aandeel in de veelbelovende markt te verwerven, stelt het Forrester- rapport. Uiteindelijk zullen alleen die marktplaatsen overleven die de beste softwarefunctionaliteit en integratie met systemen van gebruikers garanderen, aanvullende diensten op financieel en logistiek gebied verschaffen en bovenal een onafhankelijke positie innemen tussen zowel de kopers als de aanbieders, zodat allen van de reikwijdte en effectiviteit van de marktplaats kunnen profiteren. De nieuwe joint venture zegt zich op die punten te willen profileren en dan vooral met aanvullende diensten op financieel en logistiek gebied