Overslaan en naar de inhoud gaan

Logica en CMG fuseren om te snijden

Hoe incorporeer je een kleine onderneming? Antwoord: ‘Koop een grote en integreer’. Dat grapje adstrueert al jaren dat de succeskansen van grote fusies en overnames niet bijster groot zijn: veel werknemers zullen het feestje ontlopen en hun heil elders zoeken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het leidt geen twijfel of ook Martin Read en Cor Stutterheim kenden het. Dat ze er geen lering uit trekken heeft een evidente reden: ze willen best wat mensen kwijt. Na jaren van offensieve overnames, gericht op marktsynergie en het uitbuiten van complementaire kwaliteiten, is het tijd voor de defensieve saneringsfusie. Vergelijkbaar Logica en CMG zijn sterk vergelijkbaar. Beide bedrijven begonnen in de jaren zestig en groeiden snel op de explosieve vraag naar systeemintegratie op projectbasis. Eind jaren negentig kwam daar voor beide partijen een belangrijk zwaartepunt bij in de vorm van systemen voor mobiel berichtenverkeer. Aan het opzetten van systemen voor mobiele aanbieders, die elkaar ten koste van vrijwel elke prijs in netwerkcappaciteit de loef af wilden steken, werden prachtige omzetten en riante marges behaald. Toen bleek dat de telecomaanbieders hun markt overschatten en door overinvesteringen in solvabiliteitsproblemen kwamen, werden telecomactiviteiten van CMG en Logica hard getroffen. Bij Logica zelfs zo hard dat valt te betwijfelen of het bedrijf zonder hulp van CMG_in staat zal zijn de overstap van het tekstuele SMS naar het multimediale MMS te maken. Voor beleggers was dat reden de aandelen Logica en CMG_en masse in de uitverkoop te doen. De marktwaarde van beide ondernemingen is inmiddels gesloken tot omstreeks het niveau van halverwege de jaren negentig. Vooral CMG, dat onder meer door de aankoop van het Britse Admiral een forse schuldenlast (214 miljoen pond op de balans per eind juni) had opgebouwd, belandde daarmee in een kwetsbare positie. Vandaar dat Logica binnen de ‘fusie’ de dominante partij is: als de fusie doorgaat krijgt de huidige algemeen directeur van Logica de dagelijkse leiding over de combinatie. CMG’s Cor Stutterheim moet genoegen nemen met de rol van ‘non-executive chairman’. Bij dat laatste zal wellicht ook een rol hebben gespeeld dat Stutterheim in het verleden meer dan eens heeft gewezen op de onmogelijkheid van een fusie met Logica. Hij doelde daarbij onder meer op de verschillen in de bedrijfscultuur._CMG: Nederlands, bijna egalitair en Logica: zakelijk en op de penny. Of het aan dit verschil in bedrijfscultuur is toe te schrijven is moeilijk te zeggen, maar feit is dat de omzet per de medewerker bij Logica al jaren structureel hoger ligt dan bij CMG. Logica_behaalde in (het kalenderjaar) 2001 met naar schatting 9900 medewerkers een omzet van ongeveer 1,1 miljard pond, terwijl CMG in diezelfde periode met ruim 13750 mensen 0,9 miljard ‘uit de markt’ haalde. Het is geen vreemde veronderstelling dat deze productiviteitscijfers voor Read een vingerwijzing zullen vormen bij zijn speurtocht naar mogelijkheden om te snijden. Besparingen De meest voor de hand liggende bezuinigingen liggen in de sfeer van verkoop. Kostbare offertetrajecten hoeven straks slechts in enkelvoud te worden doorlopen, terwijl de succeskansen er zeker niet om zijn. Onderzoek- en ontwikkelingswerk hoeft niet meer ieder voor zich te doen en de mogelijkheden tot hergebruik van technische ontwerpen en broncodes neemt toe. In de twaalfmaands periode eindigend in juni 2002 gaf Logica 25 miljoen pond uit aan R&D. CMG zit naar schatting op bijna het dubbele. Maar ook in de uitvoerende sfeer valt er wel degelijk te bezuinigen. Fluctuaties in de orderstroom worden door de schaalvergroting geringer en kunnen gemakkelijker – dus met minder mensen – worden opgevangen. In een reactie op het persbericht waarin beide bedrijven hun plannen bekendmaken werpt vakbond De Unie zich op als belangenbehartiger van de werknemers wier baan op de tocht komt te staan als de fusie doorgaat_. Uiteraard zijn er naast de kille saneringsoverweging voor optimisten ook wel enkele marktstrategische voordelen aan te wijzen. In de thuismarkten Benelux en Engeland zijn Logica en CMG groot genoeg om door iedereen serieus te worden genomen, maar in andere Europese landen zoals Duitsland en Frankrijk kan een fusie een aanmerkelijke verbetering van het momentum opleveren. Ook in de zich juist nu ontwikkelende markt voor business process outsourcing zijn beide spelers relatief klein en kan samenwerking hen tot een serieuzer concurrent maken van partijen als Atos Origin, Cap Gemini Ernst &_Young, EDS, IBM_en Accenture.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in