Lotus fors duurder na opgaan in IBM
De belangrijkste verandering hiervan is dat klanten voortaan hun softwarelicentie inclusief ‘maintenance en support’ moe- ten aanschaffen. Voorheen was ‘support’ optioneel en lieten veel klanten dat uit kostenoverweging buiten de licentieovereenkomst. De verandering vloeit voort uit de volledige integratie van Lotus in de IBMSoftware Group, die per 1 juli een feit is. Daardoor gelden voor Lotus Software nu dezelfde voorwaarden als voor DB2, Tivoli, Websphere, de andere softwarefamilies van IBM. Volgens IBMheeft de verandering nauwelijks consequenties voor de gebruikers van Lotus. Als er al van een prijsverhoging sprake is, gaat het volgens een woordvoerster van het bedrijf om enkele procenten. Volgens de firma Corporate Software, wereldwijd actief als adviseur op het terrein van softwarelicensering, geldt die geringe prijsverhoging slechts voor een klein deel van de gebruikers. “Klanten die voorheen ook voor support kozen, betalen niet veel meer, maar het merendeel van de Lotus-gebruikers lieten support in het verleden buiten de licentieovereenkomst en sloten daarvoor een apart contract af. Die keuzemogelijkheid vervalt nu”, aldus Sabine Pijning, een van de experts van Corporate Software. Uit bronnen bij IBMblijkt dat de licenties inclusief het support deel flink duurder zullen worden. Daar staat tegenover dat het supportcontract komt te vervallen. Onder gebruikers van Lotus is nog weinig beroering ontstaan. Volgens ingewijden omdat IBM hen in een vroeg stadium in kennis heeft gesteld. Over de financiële consequenties hebben veel klanten zich nog amper kunnen buigen.