Overslaan en naar de inhoud gaan

Lotus fors duurder na opgaan in IBM

Lotus heeft zijn klanten onlangs meegedeeld dat de drie licentiemodellen die de firma jarenlang hanteerde per 1 september komen te vervallen. Zij maken plaats voor het Passport Advantage model dat IBMal geruime tijd hanteert.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De belangrijkste verandering hiervan is dat klanten voortaan hun softwarelicentie inclusief ‘maintenance en support’ moe- ten aanschaffen. Voorheen was ‘support’ optioneel en lieten veel klanten dat uit kostenoverweging buiten de licentieovereenkomst. De verandering vloeit voort uit de volledige integratie van Lotus in de IBMSoftware Group, die per 1 juli een feit is. Daardoor gelden voor Lotus Software nu dezelfde voorwaarden als voor DB2, Tivoli, Websphere, de andere softwarefamilies van IBM. Volgens IBMheeft de verandering nauwelijks consequenties voor de gebruikers van Lotus. Als er al van een prijsverhoging sprake is, gaat het volgens een woordvoerster van het bedrijf om enkele procenten. Volgens de firma Corporate Software, wereldwijd actief als adviseur op het terrein van softwarelicensering, geldt die geringe prijsverhoging slechts voor een klein deel van de gebruikers. “Klanten die voorheen ook voor support kozen, betalen niet veel meer, maar het merendeel van de Lotus-gebruikers lieten support in het verleden buiten de licentieovereenkomst en sloten daarvoor een apart contract af. Die keuzemogelijkheid vervalt nu”, aldus Sabine Pijning, een van de experts van Corporate Software. Uit bronnen bij IBMblijkt dat de licenties inclusief het support deel flink duurder zullen worden. Daar staat tegenover dat het supportcontract komt te vervallen. Onder gebruikers van Lotus is nog weinig beroering ontstaan. Volgens ingewijden omdat IBM hen in een vroeg stadium in kennis heeft gesteld. Over de financiële consequenties hebben veel klanten zich nog amper kunnen buigen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in