Managementmodellen voldoen niet meer
De moderne samenleving ervaart een overvloed aan ontwikkelingen die vaak ontwrichtende gevolgen hebben voor het welzijn van mensen en de vooruitgang van een business en de maatschappij. De kranten staan er vol van: nieuwe spelers als Uber die de markt betreden, de omgang met data en de gevolgen voor de privacy van burgers, en politieke besluiten die gevolgen hebben in de zorgsector. Oude en bewezen manieren om met problemen om te gaan werken steeds minder goed. Nieuwe inzichten zijn nodig.
Die innovatie moet plaatsvinden naast het voldoen aan klantwensen, het op orde houden van bedrijfsprocessen door governancestructuren en de steeds strakkere wetgeving op bijvoorbeeld het gebied van privacy en gegevensbescherming. En naast die wettelijke eisen speelt duurzaamheid een steeds grotere rol en worden ethische en maatschappelijke eisen steeds belangrijker. Managers van organisaties wordt gevraagd revolutie te prediken, maar dan wel binnen de evolutionaire ontwikkelingen. Managers krijgen het gevoel: doe iets – zo voelt dat – maar hoe en wat?