Microsoft maakt telefooncentrales rijp voor de schroot
Shell is al twee jaar bezig met een operatie die er uiteindelijk voor moeten zorgen dat er geen telefoon meer staat in de drie belangrijke centra van Shell: Den Haag, Houston en Kuala Lumpur. “De centrales verdwijnen zodra ze afgeschreven zijn,” zegt Krebbers. “We gaan in elk geval iedereen software geven, waardoor de kosten al sterk naar beneden gaan.”
Maar kostenbesparing is slechts een deel van het verhaal. “Shell is een wereldwijde organisatie, medewerkers zitten voortdurend vanuit verschillende werelddelen met elkaar te communiceren. Men wil een goede integratie met desktopapplicaties, zoals Outlook. Gebruikers weten nu niet van elkaar of ze al dan niet aanwezig of aanspreekbaar zijn. Met unified messaging kan op dit gebied veel meer.”
Door gebruik te maken van software zouden bedrijven hun productiviteit sterk kunnen verhogen, beweert ook Microsoft. Klanten die de software al langer gebruiken, melden besparingen dankzij efficiëntere communicatie, van 25 tot 30 procent ten opzichte van niet traditionele en niet geïntegreerde communicatiemiddelen, zoals telefoon, e-mail en fax.
In San Francisco, waar de producten werden gelanceerd door Raikes en Microsoft topman Bill Gates, werden onder meer samenwerkingen met telecombedrijven Nortel en Ericsson aangekondigd, maar ook toestellen van onder meer Tandberg en Asus gepresenteerd.
Microsoft zelf levert een videovergadertelefoon, genaamd Roundtable, met een 360-graden camera die in staat is om een panoramisch videobeeld van de aanwezige deelnemers op te nemen. De camera volgt automatisch de spreker en kan zonodig complete vergaderingen opnemen.
In Nederland maken enkele honderden klanten gebruik van de nieuwe unified communications-oplossingen van Microsoft. Diverse partners bieden unified communications-oplossingen aan, waaronder Dimension Data, HP, KPN, Macaw, Mitel Networks, NEC Philips, Nortel Networks, Sogeti, Unisys en Wortell. KPN biedt deze oplossingen in een hosted vorm aan. Nederlandse bedrijven die gebruik maken van de software zijn onder meer Deloitte, PGGM, NEC Philips en Royal Haskoning. En dat worden er ongetwijfeld meer. “Bedrijven denken tegenwoordig wel drie keer na voordat ze weer een ouderwetse telefooncentrale aanschaffen,” zegt Bas Paumen, product manager Office System bij Microsoft Nederland.