Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft steunt privacyrichtlijn

In deze overeenkomst beloven Amerikaanse bedrijven de privacyrichtlijn van de Europese Unie te respecteren.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Onder de ‘veilige haven’-overeenkomst met de Verenigde Staten komt het toezicht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van consumenten in de EU in handen van Amerikaanse bedrijven. De veilige haven bestaat eruit dat Amerikaanse bedrijven die beloven zich aan de Europese regels te houden, gevrijwaard zijn van juridische procedures vanuit de EU. Ingewijden zijn het erover eens dat de EU weinig mogelijkheden heeft om stappen te ondernemen tegen bedrijven die zich niet aan de afspraken houden. De databeschermingsrichtlijn van de EU werd in oktober 1998 van kracht. In de basis komt de richtlijn erop neer dat als direct of indirect informatie over consumenten wordt vergaard, zij op de hoogte moeten worden gesteld van de identiteit van het bedrijf dat de informatie vergaart en over het doel daarvan. Consumenten kunnen bovendien hun veto uitspreken over het gebruik van de door hen verstrekte informatie. De richtlijn verbiedt officieel de overdracht van data naar de VS – of andere niet EU-landen – die niet voldoen aan de EU-standaard voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De twee handelsblokken hebben lang gebakkeleid over de uitvoering van de EU-databeschermingsrichtlijn. In juni vorig jaar gingen de lidstaten akkoord met het compromis. De Europese Commissie (EC) heeft overigens deze week een nieuwe gids, ‘Gegevensbescherming in de Europese Unie’ gepubliceerd die burgers en ondernemingen informeert over hun rechten bij de verzameling en het gebruik van persoonsgegevens en over hun mogelijkheden om tegen de schending van hun rechten op te treden. Volgens het dagelijks bestuur van de EU wordt de bescherming van de persoonlijke levenssfeer onder invloed van de technologische vooruitgang steeds belangrijker. “Daar ieder van ons bij de gegevensverwerking ‘betrokken’ is, moeten wij de garantie hebben dat onze persoonsgegevens eerlijk worden verwerkt en wettelijk worden beschermd. In de moderne maatschappij maken wij voortdurend persoonsgegevens bekend, bijvoorbeeld telkens wanneer wij een vlucht boeken, een creditcard gebruiken of op internet surfen”, zei Euro-commissaris voor de interne markt Frits Bolkestein.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in