Microsoft versterkt zoektechnologie
Dat klinkt nobel, maar de advertentie-inkomsten zijn misschien wel een belangrijkere reden voor Microsoft om diep in de buidel te tasten: zo’n 600 miljoen dollar zal voor deze activiteiten worden uitgetrokken. Overigens worden die activiteiten zwaar gesubsidieerd, in elk geval in Frankrijk, waar Microsoft 30 euro terugkrijgt van iedere 100 euro die het bedrijf investeert. Jordi Ribas, voorheen van de Microsoft Connected TV Business Group, gaat de drie centra leiden. Op dit moment werken er al zo’n tweeduizend onderzoekers bij Microsoft in Europa, in veertig kantoren verspreid over negentien landen. Maar die houden zich niet specifiek met zoek-R&D bezig. En juist hier heeft Microsoft nog een enorme achterstand in te halen. Het marktaandeel bedraagt 2 procent versus 79 procent voor Google. Daarom wil Microsoft zijn zoektechnologie Live Search zoveel mogelijk regionaliseren, in elk geval in de drie grootste Europese landen. Lokale zoekmachines in Rusland en Tsjechië hebben Google al van de markt gedrukt, dus waarom ook niet elders?De marketinginspanningen worden nu al opgevoerd. Nederlandse internetgebruikers kunnen prijzen winnen als ze via MSN.nl of Lucky Search zoeken. In de VS krijgen gebruikers zelfs geld terug als ze via de Cashback-dienst een product zoeken en bestellen. Dat heeft geholpen, want het marktaandeel van Microsoft heeft zowaar een lichte groei laten zien.