Nog geen rem op omzetgroei Microsoft
Wel wordt duidelijk dat Microsoft de verdere ontwikkeling van zijn omzet steeds minder zelf in de hand heeft. De divisie Client verhoogde de omzet van 3,19 naar 3,46 miljard dollar, een stijging van 14 procent. Dat is volgens Microsoft vooral te danken aan ‘de robuuste pc-markt’. De groei van de divisie Information Worker, waaronder de Office-producten vallen, vlakt verder af. De omzet nam wel toe met 5 procent tot 2,80 miljard in het afgelopen kwartaal; de operationele winst groeide met slechts 2 procent. Analist Paul DeGroot van adviesbureau Directions on Microsoft denkt zelfs dat de pure Office-omzet iets aan het dalen is en de cijfers worden geflatteerd door Visio, Project en SharePoint. "Voor Office is er gewoon niet veel ruimte meer om te groeien." Door het forse aantal Software Assurance-overeenkomsten zou de introductie van Office 12 eind dit jaar niet voor een hernieuwde groei zorgen. Groei zit er zeker in de bedrijfsapplicaties. De relatief kleine MBS-divisie raakte ook voor het eerst uit de rode cijfers, met een winst van 10 miljoen en een omzet van 242 miljoen dollar, 35 miljoen meer dan vorig jaar. Microsoft heeft ook een organisatorische wijziging doorgevoerd. De Exchange-groep is overgeheveld van de Server and Tools Business (die een groei van 14 procent liet zien) naar de nieuw benoemde Unified Communications Group, die ook de voormalige Real Time Collaboration-groep omvat. De nieuwe groep streeft naar een betere integratie van het aanbod aan software voor e-mail, agenda, voicemail, instant messaging, VoIP en webconferenties. Volgens Anoop Gupta, die de nieuwe groep leidt, verandert er niets aan de productenroadmap. De komende versie van Exchange zal gewoon over een jaar verschijnen. De verschuiving moet vooral resulteren in een betere integratie tussen producten als Exchange, Live Communications Server en Speech Server 2007.