Nokia rots in de branding
Het Finse telecomconcern weet zich onder de economische tegenwind beter staande te houden dan concurrenten als Ericsson, Motorola en Siemens. Wel is de productie van mobiele telefoons duidelijk minder profijtelijk dan voorheen. De omzet in dit segment groeide met 20 procent maar de operationele winst slechts met 4 procent. De divisie netwerksystemen springt er uit met een omzetstijging van 35 procent en een winstgroei van 30 procent. Nokia stimuleert de verkoop in dit segment door de aanleg van netwerken door zijn klanten financieel te ondersteunen. Topman Jorna Ollila weerlegt kritiek dat Nokia zich daarmee kwetsbaar heeft gemaakt tegenover netwerkexploitanten, die tegen torenhoge schulden aankijken. Zowel in het tweede kwartaal als het gehele boekjaar verwacht Nokia een omzetgroei van ongeveer 20 procent. Eerder was van 25 tot 35 procent groei uitgegaan. In tegenstelling tot zijn naaste concurrenten snijdt Nokia nauwelijks in het personeelsbestand. (gke) Zie ook onze eerdere berichtgeving:Nokia houdt vast aan winstprognose - 15 maart 2001 Nokia besteedt productie uit - 14 maart 2001 Marktaandeel Nokia groeide in vierde kwartaal - 15 februari 2001