Overslaan en naar de inhoud gaan

Novell verlegt koers naar oplossingen

Als het aantal deelnemers aan de gebruikersconferentie Brainshare Europe een graadmeter is voor het welzijn van het bedrijf, dan zit het met Novell wel goed. Zo’n zestienhonderd getrouwen waren eerder deze maand naar Barcelona gekomen om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen. De Amerikaanse top van Novell was op volle sterkte uitgerukt om de vorig jaar ingezette heroriëntatie van het bedrijf voor de Europese gebruikers toe te lichten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Wie de cijfers over het marktaandeel van het netwerkbesturingssysteem Netware als uitgangspunt kiest, ziet minder reden tot optimisme. Volgens onderzoeksbureau IDC is het aandeel van Novells vlaggenschip de laatste vijf jaar alleen maar gedaald. Waar het product begin jaren negentig 75 procent van de markt kon claimen, is daar nu nog maar 17 procent van over. Veel Netware-gebruikers zijn overgestapt op Windows NT en Windows 2000, om nog maar te zwijgen van Linux, Sun Solaris en diverse Unix-varianten. Maar Novell is allang niet meer alleen Netware, dat nog altijd goed is voor circa 35 procent van de totale omzet. De tweede inkomstenbron heet Zenworks, een gereedschap voor het beheer van client-machines, uiteenlopend van bureau-pc’s tot notebooks en palmcomputers. Enkele jaren geleden verklaarde Novell zijn Netware Directory Services (NDS), een database van alle gebruikers, apparaten en hulpbronnen in netwerken, tot spil van nieuwe ontwikkelingen. NDS is inmiddels omgedoopt in eDirectory en fungeert als platform voor de webdiensten (‘web services’) die nu een centrale rol in de strategie van Novell spelen. Dichterbij klant Jack Messman, de voormalige topman van het vorig jaar overgenomen adviesbureau Cambridge Technology Partners, geeft nu als chief executive officer (CEO) van heel Novell leiding aan de strategiewijziging. “Het belangrijkste is dat we het bedrijf hebben gereorganiseerd om dichterbij de klant te staan. Er zijn vijf regio’s gecreëerd die als winstcentra dienen. De relaties met klanten zijn weer toevertrouwd aan de lokale medewerkers, want die kennen de gebruikers van nabij. Zo kunnen we sneller en beter beslissingen nemen. Vroeger nam Novell alle beslissingen op het hoofdkantoor in Provo.” Na de overname van Cambridge heeft Novell drastisch gesnoeid in het personeelsbestand, niet alleen omdat veel dubbelfuncties overbodig waren maar ook vanwege de tegenzittende IT-markt. In november schrapte het bedrijf veertienhonderd van de 7400 banen. Aan de andere kant ging Messman op zoek naar nieuw bloed, wanneer de gewenste expertise intern ontbrak. Zo is voor het eerst een directeur marketing aangesteld. Een belangrijke impuls moet uitgaan van Chris Stone, een gedreven manager die begin maart aantrad als vice-voorzitter. Hij staat te boek als ‘kroonprins’ die op termijn Messman kan opvolgen als CEO. Stone is een oudgediende: hij was de geestelijke vader van de ‘directory’ als platform voor webdiensten. Twee jaar geleden keerde hij Novell teleurgesteld de rug toe en stichtte een eigen bedrijf. Messman, die indertijd al in de raad van commissarissen zat: “Chris Stone had indertijd niet de macht om dingen te veranderen. Hij droeg oplossingen aan die niet werden uitgevoerd. Mijn voorganger Eric Schmidt was een heel schrandere technoloog, maar hij had geen ervaring met het draaiende houden van een bedrijf. Stone had dat graag willen overnemen maar kreeg de kans niet.” De terugkeer van Stone bij Novell is door veel medewerkers hoopvol begroet. Is hij de Messias die het kwakkelende netwerkbedrijf van de ondergang komt redden? Dat is overdreven, zegt Stone zelf. “Novell kon het nog wel twintig jaar uitzingen, ook zonder mij. Maar ik wil binnen het bedrijf wel een ‘gevoel van urgentie’ introduceren. Het leveren van geweldige producten kan niet meer ons verkooppraatje zijn. Die cultuuromslag is moeilijk.” Signaal Het eerste wat Stone deed na zijn terugkeer was negen vice-presidenten ontslaan. Topman Messman dekt die stap volledig: “Ze blokkeerden de vernieuwing bij Novell die al eerder had moeten plaatsvinden. De organisatie had zo’n signaal nodig om te begrijpen dat er een andere wind waait.” Naast de reorganisatie en het aanstellen van nieuwe mensen is de concentratie op ‘oplossingen’ volgens Messman de derde belangrijke verandering bij Novell. Een uitgekauwd begrip, maar voor Novell nieuw. “Directies van bedrijven zijn op zoek naar die oplossingen. Ze begrijpen de technologie niet. Wij willen ons concentreren op oplossingen met een hoog rendement. Daarover worden op een hoger niveau in de organisatie beslissingen genomen dan waar Novell traditioneel zijn producten verkocht, namelijk het hoofd automatisering (chief information officer, CIO) of de netwerkbeheerder.” De focus op oplossingen betekent dat Novell zijn 161 producten bundelt in vijf ‘suites’ met technische oplossingen. Het lijkt oude wijn in nieuwe zakken, al haast Messman zich om dat beeld weg te nemen. “Voor de klant bieden die oplossingen echte voordelen. Ten eerste besparen wij hun geld. Aanbieders van oplossingen genereren doorgaans 5 tot 6 dollar op elke dollar aan software die ze verkopen. Voor het type infrastructuursoftware dat Novell levert, is de consultancy maar 90 dollarcent waard per dollar software. Tevens zorgen wij voor een hechte integratie, waardoor de producten beter samenwerken. Ook dwingen wij onze technici voortaan meer in termen van oplossingen te denken.” In zijn adviezen zal Novell-dochter Cambridge onverschillig staan tegenover het hard- en softwareplatform dat de klant wenst te gebruiken. Dit betekent dat het eigen besturingssysteem Netware geen voorkeursbehandeling krijgt. Maar Messman relativeert die goede bedoelingen direct: “De meeste adviesbureaus hebben allianties met leveranciers als Peoplesoft, SAP, Oracle en Siebel. Dan ben je per definitie al minder agnostisch. Dat is alleen slecht als je slechte producten toch aanbeveelt. Maar als een klant met Windows geen nieuw platform wil binnenbrengen, zullen we onze adviezen voor oplossingen daaraan aanpassen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in