Ontslagen Getronics stuiten op onbegrip
Vorige week woensdag organiseerde Getronics in Vianen een informatiebijeenkomst voor de mensen die hun ontslag aangezegd hebben gekregen. Getronics werd verrast door de grote opkomst van ontslagen medewerkers, er moesten stoelen bij in het kleine zaaltje van het Van der Valk Motel aan de A2. Volgens Getronics zijn deze ontslagen nog steeds ‘absoluut nodig’. HR-manager Nederland Theo Kimmel: "De activiteiten staan nog steeds onder zware druk. Het gaat misschien wel beter met de NV, maar de Nederlandse operatie moet ook beter gaan presteren. Om wat te noemen: We hanteren in Nederland zes verschillende tijdschrijfsystemen en zeven verschillende registratiesystemen voor servicemanagers. Dat is niet efficiënt. Zo moeten we op allerlei terreinen zaken aanpakken. Dat betekent dat we de personeelsbezetting moeten verminderen." Vervangen De aanwezigen van wie de banen verdwijnen zijn heel wat minder overtuigd van de noodzaak mensen te ontslaan. Bij velen bestaat de indruk dat ze worden ontslagen om vervangen te worden door jongere en goedkopere collega’s. Gelt Koopmans is zijn baan als ‘senior field manager’ te Hardenberg kwijtraakt. "Volgens Getronics is het principe van ‘last-in, first-out’ toegepast, maar ik heb geen zicht op dat proces. Ik ben uit de categorie ‘senior fieldmanagers’ gekozen. Als je ‘senior’ als selectiecriterium neemt, dan ben je toch bezig de duurdere mensen ertussenuit te halen. Maar ik ken de anderen niet. Wat ik wel weet is dat ik niet overbodig ben. Mijn werk wordt straks door een jongere collega van de vestiging Assen gedaan." Mark Druijver, magazijnmedewerker van Getronics Information Systems te Amsterdam, gaat bezwaar aantekenen tegen zijn ontslag. "Dit slaat nergens op. We krijgen een fooi mee en van die fooi moeten we dan ook nog zelf een deel van de outplacementbegeleiding gaan betalen. Mijn protestbrief is in de maak. Ik ben geselecteerd uit een groep collega’s, van wie ik er één in drie jaar tijd nog nooit heb gezien. Sommigen van hen hebben net een jaarcontract gekregen. Dat klopt niet." Wat Koopmans, en anderen ook, erg steekt, is dat hij nadat hij zijn ontslag kreeg aangezegd, per onmiddelijk het pand moest verlaten en meteen zijn mailaccount werd afgesloten. Ik zie veel van mijn collega’s muiten en hier en daar worden zelfs werkonderbrekingen gehouden." Incidenten HR-manager Theo Kimmel gaf ten overstaan van de aanwezigen toe dat er in deze ronde dingen zijn gebeurd die niet hadden moeten gebeuren. "Incidenten zoals het afsluiten van de mail van medewerkers, dat hebben we ook teruggedraaid." Maar er is volgens hem geen grond om te denken dat duurdere medewerkers eruit moeten om goedkopere mensen in te zetten. "We hebben de selectie zorgvuldig en in overleg met de ondernemingsraad gedaan. Daarom heeft het ook zo lang geduurd. Voor wie het niet vertrouwt kunnen we het opnieuw bekijken." Na het verhaal van Kimmel volgde de baas van Getronics’ mobiliteitsbureau, die de aanwezigen een interne sollicitatiecursus gaf. Daarna een lang verhaal door iemand van RightClaessens, over de ‘ins en outs’ van de outplacementbegeleiding. In de pauze vertrok het gros van de mensen huiswaarts.