Oracle volhardt in boodschap
Een nieuwe versie van de applicatie-suite 11i van het bedrijf ziet binnenkort het licht. De belangrijkste vernieuwing in 11i – versienummer 11.5.5 – is volgens Oracle de ‘Daily Business Close’, de mogelijkheid desgewenst dagelijks gegevens boven water te halen, niet alleen over de financiële prestaties, maar ook over onkostenvergoedingen, klantgedrag, enzovoort. De resterende ‘kloven’ tussen bijvoorbeeld CRM en de backoffice zijn gedicht. “Dus de processen hoeven niet meer halverwege even offline, waarbij iemand iets opnieuw moet intikken”, stelt CEO Larry Ellison. Ook een datawarehouse wordt zo overbodig. Alleen door geïntegreerde producten – 11i-modules – op één database van een-en-dezelfde leverancier te kopen kun je zoiets realiseren, zo luidt de boodschap die het bedrijf al meer dan een jaar uitdraagt. De huidige gebruikers zullen blij zijn met de nieuwe versie, zo meent Gartner. Oracle slaagt er volgens analist Brian Zrimsek in een steeds stabieler product af te leveren, waarmee de klachten over rammelende software tot het verleden zullen behoren. Maar Oracle zal niet zo makkelijk nieuwe klanten trekken; daarvoor is een betere gegevenstoegang niet bijzonder genoeg. Oracle moet zich vooral meer bezighouden met de migratieprojecten van klanten, meent Zrimsek. Marcel Kuijs, voorzitter van de Nederlandse gebruikersvereniging OAUG is vrij tevreden. “Er zijn onderschattingen geweest, maar als ik naar 11.5.5 kijk zie ik significante verbeteringen. Ik durf het gerust aan te bevelen. Bepaalde dingen zijn nog een probleem, maar over de gehele linie is 11.5.5. een stabiel product.” Er heerst nog wel een ‘negatieve perceptie’ onder Oracle-gebruikers, meent Kuijs. Net als Gartner vindt hij dat Oracle meer moet ‘meedenken’ met klanten. “Het moet meer zijn dan wat het verkoopapparaat nu doet. De leverancier moet kijken wat de kracht is van de organisatie en op welk moment die in staat is het product te nemen. Heb je een stabiel product en je kijkt ook nog wat een organisatie aankan, dan heb je het migratieprobleem al voor 50, 60 procent opgelost.” Forrester-analiste Laurie Orlov stelt dat vooral de kleinere klanten van Oracle niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Succes Ron Wohl, verantwoordelijk voor de applicatietak van Oracle, verkondigt echter rechtlijnig de succesboodschap van Oracle. “Kijk naar onze referentieklanten hier op AppsWorld. Het zijn allemaal succesverhalen.” Dat er op de aparte gebruikersconferentie van de OAUG, die lange tijd in onmin leefde met Oracle, geheel andere ervaringen vielen op te tekenen uit de monden van gebruikers, acht hij al lang niet meer relevant. “Er waren wat vroege kwaliteitsproblemen met 11i, maar die zijn allemaal opgelost. De kwaliteit is nu heel hoog en de klanten zijn enorm tevreden. Kijk maar om je heen.” Ook een imagoprobleem heeft Oracle volgens hem niet. “De stemming op deze conferentie is enorm positief. We hebben meer dan duizend klanten die samen miljarden besparen.” Meer dan de helft van de inkomsten met 11i komt volgens Wohl van nieuwe klanten. Dat betekent niet dat bestaande klanten het laten afweten. “We zijn erg genereus tegen onze bestaande klanten. Die hoeven niet extra te betalen voor een upgrade van 10.7 naar 11.” Marketing Het is soms lastig manoeuvreren met marketingboodschappen. Waar Oracle met het adagium ‘alles op Oracle’ weinig te winnen heeft, is bijvoorbeeld op het gebied van webdiensten (web services). In een omgeving waarin per definitie systemen van verschillende leveranciers via algemeen aanvaarde standaarden automatisch met elkaar communiceren, vervallen de argumenten van het bedrijf (volledige integratie, één datamodel). Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat Wohl het belang van webdiensten bagatelliseert. “Maar een heel klein aantal transacties tussen bedrijven komt op die manier tot stand. Webdiensten lossen het probleem niet op. Het helpt niet als je alleen de taal verandert waarin je praat. Er moet tussen bedrijven gestandaardiseerd worden. Maar de technologieën waar we het nu over hebben zijn geen panacee.” Larry Ellison gooit het de volgende dag weer over een andere boeg. Hij stelt dat Oracle zich als enige heeft weten te ontworstelen aan de bedrijfseigen ontwikkelplatforms. “SAP heeft Abap 4, Peoplesoft heeft Peopletools en wij hadden SQL Forms.” Maar zo werkt het niet, stelt de flamboyante topman. Het Java-platform J2EE is nu de standaard. “Iedereen die 11i met eigen technologie wil uitbreiden moet dat doen in J2EE.” Dat inmiddels ook SAPdaarvoor gekozen heeft – juist met een betere aansluiting op webdiensten in het achterhoofd – laat hij buiten beschouwing. Ellison verkneukelt zich ook over SAP’s keuze de banden met Commerce One door te knippen. “Ze probeerden het met Clarify, met i2 en met Commerce One. Maar die bedrijven hebben net als Epiphany, Broadvision en SAP zelf een eigen database.” Een best-of-breed-strategie zou gebruikers opzadelen met aanhoudende hoeveelheid integratiewerk - een ‘typische IBM-activiteit’ en een blijvende kostenpost, stelt Ellison. De licentieprijzen voor de ERP-softwaresuite gaan drastisch veranderen. Bedrijven betalen binnenkort 4000 dollar per intensieve gebruiker (‘power user’) en 400 dollar voor een incidentele gebruiker (‘casual user’). Waar precies de scheiding ligt tussen een intensieve en een incidentele gebruiker en of het iets uitmaakt of maar een deel of slechts enkele modules, heeft Oracle nog niet aangegeven. Die scheiding zal moeten aantonen of gebruikers er iets mee opschieten. Het bedrijf blaast zijn ASP-aanbod nieuw leven in. Ellison kondigde plannen aan voor een vorm van uitbesteding waarbij het bedrijf de complete IT of een aanzienlijk deel ervan overneemt van zijn klant, door middel van een eigen 11i-implementatie. “Het enige wat we vragen is zijn huidige IT-budget”, aldus Ellison. Oracle belooft vervolgens gedurende vijf jaar elk jaar dat bedrag met 5 procent te verminderen.