Overslaan en naar de inhoud gaan

SaaS-variant SAP nu in Nederland beschikbaar

De ‘SaaS’-variant van SAP’s software Business ByDesign, is vanaf nu in een ­Nederlandse versie beschikbaar. SAP positioneert ByDesign nadrukkelijk tussen zijn generieke Business One voor de kleinere bedrijven, en All-in-One, de voor verschillende branches ‘getemde’ versie van zijn grotebedrijvensoftware.
Rinse Tamsma, director SME bij SAP, benadrukt dan ook dat het voor SAP niets nieuws is dat het bedrijf zich op het MKB richt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

“Meer dan 70 procent van ons klantenbestand is MKB.” Business ByDesign moet die klanten op meer fronten tegelijkertijd gaan helpen. Het is enerzijds een standaardpakket, maar anderzijds is het door zijn van nature modulaire opbouw af te stemmen op gebruik in specifieke branches. De functionaliteiten zijn even breed als die van de Business Suite voor de grote bedrijven, zij het dat SAP afkortingen als ERP en CRM uit de weg gaat.
Het grote onderscheid is dat SAP de software alleen als onlinedienst (SaaS) aanbiedt, volgens het ‘megatenancy’-principe, of zoals Tamsma het noemt, per installatie een aparte virtuele doos. En het internet is niet alleen van belang voor het gebruik van de software, zegt Tamsma. “We doen alles via het web, dus ook de verkoop, in-flight support en online learning.” Hij zegt de software te willen verkopen alsof het een auto is.
Business ByDesign kost gebruikende bedrijven, die volgens SAP doorgaans tussen de 100 en 500 medewerkers hebben, 133 euro per maand per gebruiker. Administratieve functies als urenregistratie of vakantieaanvraag zijn voor maandelijks 75 euro per vijf gebruikers af te nemen.
Partners zullen voor aanvullende diensten zorgen bij bedrijven die specifieke eisen hebben zoals configuratie, koppelingen met bestaande software, datamigratie et cetera. Maar vooralsnog gaat SAP de eerste klanten – die er nog niet zijn – rechtstreeks bedienen. De uiteindelijke partners zullen volgens Tamsma aan zware eisen moeten voldoen en de markt goed moeten aanvoelen. Salesmanager Raymond Schröder: “Je hebt in deze markt te maken met veel directeuren-grootaandeelhouders, die graag naar elkaar kijken. Dat is een key-factor.”
/f.blankena@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in