SAP nu ook dominant in Nederlandse CRM markt
Over de periode 2002 tot en met 2006 zijn de bestedingen aan CRM en SFA ontwikkeld van 86 naar 143 miljoen, een toename met ruim 66 procent. In 2002 was er verder geen sprake van marktdominantie door welke leverancier dan ook. Vanaf 2005 is daar echter verandering in gekomen. SAP heeft in de afgelopen jaren een duidelijke voorsprong opgebouwd op de overige partijen. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde MarketCap onderzoek ‘Business Critical Applications 2006 (Netherlands)’.
Een onderzoek waarvoor bij circa 7.000 bedrijven en instellingen met 50 of meer werknemers interviews afgenomen zijn. Medio 2005 kende SAP reeds een marktpenetratie van 9,9 procent. Circa 6 maanden later is deze marktpenetratie toegenomen tot 12,2 procent en per mei 2006, weer 5 maanden later, wordt door SAP de 15 procent marktpenetratie grens overschreden. Over de gehele periode van juli 2005 tot en met mei 2006 neemt de marktpenetratie van SAP toe met bijna 54 procent.