Techtitanen en gamegiganten beloven standaarden voor metaverse
Hoewel veel betrokkenen het zelfs niet duidelijk is wat 'metaverse' nu precies is, hebben deze bedrijven wel bedacht dat deze nieuwe virtuele wereld ook niets wordt als hun individuele producten en diensten overweg kunnen met die van andere leveranciers. Interoperabiliteit is dus een 'must'.
Terwijl er veel grote namen deelnemen in het Metaverse Standards Forum - zoals het World Wide Web Consortium (W3C), Nvidia, Qualcomm en Sony Interactive Entertainment, ontbreken er ook een paar prominenten, signaleert The Verge. Zo ontbreekt bijvoorbeeld Apple, dat toch ook werkt aan toepassingen voor augmented reality (AR). En ook Niantic en Roblox - specialisten in het mixen van virtuele werelden en games - staan niet op de lijst met ondertekenaars van dit metaverse-initiatief. Dat deze bedrijven niet meedoen, betekent nog niet dat ze niet later alsnog aan kunnen schuiven.
Hackathon-aanpak
De standaarden gaan tot stand komen in pragmatische, actie-gebaseerde projecten, schetsen de meewerkende partijen in hun persverklaring. Ze doelen daarmee op het organiseren van hackathons en het ontwikkelen van prototyping tools om het makkelijker te maken voor producenten zich te confirmeren aan de standaarden. Een van de doelen is ook om te komen tot een eenvormige terminologie voor aspecten van de metaverse. De eerste bijeenkomsten om dit te bereiken, moeten nog dit jaar plaatsvinden.
Volgens The Verge betekent de ontwikkeling van de standaarden niet dat het streven is te komen tot één volledig genetwerkte virtuele wereld, zoals ooit het world wide web is ontstaan. Het doel is meer ontwikkelaars in staat te stellen materiaal te maken dat in verschillende werelden kan worden gebruikt. Ook zouden gebruikers bijvoorbeeld gemakkelijk gegevens van het ene naar het andere platform mee kunnen nemen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee