Vrijblijvendheid troef bij richtlijnen zelfrijdende auto’s
Want de United States Department of Transportation – die de richtlijnen gepubliceerd heeft – wilde één ding kennelijk niet: de innovatie in de weg zitten. De richtlijnen zijn zeer algemeen verwoord. En bovendien hebben ze op dit moment nog niet meer dan de status van een advies waar commentaren op ingewacht worden. Hoewel het zeer moeilijk zou zijn een overtreding vast te stellen, als het wel bindende regels waren.
Dat blijkt bijvoorbeeld zonneklaar uit de richtlijn Ethische overwegingen. Niet de minste van de zaken die aandacht behoeven. Je wilt immers toch graag weten of de auto jou doodrijdt of iemand anders, als een fatale crash onvermijdelijk is. De richtlijn constateert wel dat dit een probleem is, maar komt vervolgens niet verder dan de vaststelling dat een oplossing van dit probleem breed geaccepteerd moet worden, dat de algoritmes die dergelijke beslissingen nemen transparant dienen te zijn met inbreng van de autoriteiten, autorijders, passagiers en kwetsbare weggebruikers.